Kinematografia, nieje len to čo vidíte na plátne. Aj počas nakrúcania a aj mimo neho sa dejú veci ktoré stoja za povšimnutie. Pozrime sa teda na prvý diel zaujímavostí zo sveta filmu.
Gravitácia
– v úvodnom 17 minút dlhom zábere si možno všimnúť pri prvom prelete Georgea Clooneyho okolo kamery v odraze jeho prilby dvoch ďalších kozmonautov – režiséra Alfonsa Cuaróna a kameramana, ktorí schválne neboli digitálne vyretušovaní
– dĺžka filmu je 90 minút, vesmírna stanica ISS cestuje rýchlosťou cca 17500mph, čiže Zem obehne za 90 minút presne 1 krát
– digitálne dotvorené nebolo len prostredie, ale častokrát aj skafandre
– skutočnú stanicu ISS je občas možné spozorovať aj zo Zeme, javí sa ako rýchlo sa pohybujúca hviezda
Enderova Hra
– o sfilmovaní knižnej predlohy sa uvažovalo už v roku 1996
– časť filmovania prebiehala v stredisku NASA v priestoroch slúžiacich na konštrukciu raketoplánov
– ľavoruké klávesnice používané pilotmi dronov sú Razer Nostromo
Edge of Tomorrow
– keď je v úvode filmu popisovaný príchod mimozemskej civilizácie, sú použité amatérske zábery z dopadu tzv. Čeljabinského meteoritu, ktorý v 2013 dopadol na Sibír
Zachráňte vojaka Ryana
– predobrazom vojaka Ryana bol Fritz Niland, ktorý ale narozdiel od filmu, v ktorom prišiel o všetkých 3 bratov počas invázie do Normandie, prišiel „iba“ o dvoch bratov a tretieho (nezvestného, bojujúcim v Indočíne) našli, oslobodili zo zajatia a po vojne sa znova stretli.
– 2. prápor, do ktorého patrí cpt. Miller (Tom Hanks) naozaj útočili na pláž Omaha, ale nie však na sektor Dog Green, ako je zobrazené vo filme, ale na Pointe du Hoc, ktorý sa nachádza západnejšie. K prelomeniu nemeckej obrany tiež nedošlo po asi hodine, ako ukazuje film ale až v noci s príchodom druhej vlny, čo film ako aj mnoho ďalších adaptácií nezohľadňuje
– Úvodná sekvencia vylodenia sa nenakrúcala vo Francúzsku, ale v Írsku na pláži Curracloe. V Normandii boli aj bunkre, skadiaľ nemci strieľali, postavené v omnoho väčšej vzdialenosti od pláže (cca 400m), než je zobrazené vo filme (cca 50m).
– aby spielberg docielil akčnejší dojem, používal pri roztrasených scénach ručné kamery pripevnené na vŕtačky a pôvodne si myslel, že vynašiel novú technológiu.