Možno si si to všimol, malé autá zväčša „kŕmime“ benzínom, zatiaľ čo veľké vozidlá, ako napríklad jeepy, terénne autá, traktory a podobne, naftou. Rozmýšľal si niekedy nad tým, prečo je tomu tak? Poďme sa nižšie pozrieť na túto tému spolu s webom theconversation.com.
Benzín vo všeobecnosti poháňa väčšinu menších úžitkových vozidiel, ako sú napríklad autá či dodávky. Na opačnej strane stoja ale ťažké vozidlá, ako sú napríklad autobusy, ťahače a podobne, do ktorých tankujeme zvyčajne naftu.
Čo majú benzínové a naftové motory spoločné?
Začnime tým, čo majú tieto vozidlá spoločné. Benzínové aj naftové motory pracujú prostredníctvom procesu, ktorý voláme vnútorné spaľovanie. V prvom rade sa premieša palivo so vzduchom, pretože potrebuje kyslík. Potom stlačia zmes paliva a vzduchu, čo spôsobí, že zmes je dostatočne horúca na to, aby sa pálila.
Následne motor spaľuje zmes paliva a vzduchu a uvoľňuje teplo. To vytvára vysoký tlak, ktorý pohybuje vnútornými časťami, ktoré spôsobujú pohyb auta.
Vo finále cez výfuk sa dostávajú do ovzdušia plyny, ako je oxid uhoľnatý, oxidy dusíka či nespálené palivo.
Rôzne motory pre rôzne úlohy
Či benzín, tak aj nafta, sa vyrába zo surovej ropy. Mohlo by sa preto zdať, že ide o „rovnaké“ produkty. Nie je ale tomu tak. Mimochodom, vedel si, že ak by si do benzínového vozidla natankoval naftu, resp. naopak, tak by ti pomerne rýchlo odišiel motor? Ak sa ti niečo takéto stane, tak s vozidlom nepokračuj v jazde a auto ihneď odstav. Neodbáčajme ale ďaleko od pôvodnej témy.
Benzín a nafta majú odlišné chemické vlastnosti, ktoré vyžadujú rôzne typy motorov.
V prípade benzínového motora, v motore zapaľuje stlačenú zmes paliva a vzduchu malé zariadenie, ktoré voláme zapaľovacia sviečka.
Na druhej strane, nafta sa ťažšie zapaľuje a horí pomalšie ako benzín. Ale ak je dostatočne stlačená, zapáli sa bez iskry (pozn. vysoký tlak spôsobí samovznietenie). Toto je kľúčová vlastnosť nafty.
Aké výhody má naftový motor oproti benzínovému?
Táto vyššia kompresia vedie k vyššej účinnosti, takže vozidlá poháňané naftou získajú viac kilometrov na rovnaký objem paliva.
„Nafta má vyššiu hustotu energie, čo znamená, že poskytuje viac energie na liter.“
To je dôležité pre čo najúspornejšiu prepravu tovaru a ľudí – ide o jeden z hlavných dôvodov, prečo väčšina autobusov, vlakov a veľkých nákladných áut jazdí na naftu.
Vo všeobecnosti platí, že naftové motory sú drahšie ako tie benzínové. Dôvodom je, že na svoju výrobu a účel, pre aký sú navrhnuté, potrebujú odolnejšie diely, aby vydržali vyššie teploty či tlaky, ktoré produkujú.
Rovnako majú aj dlhšiu životnosť v porovnaní s benzínovými motormi. Ide o ďalšiu kľúčovú vlastnosť týchto motorov, ktoré prepravujú tovar či ľudí na dlhšiu vzdialenosť. Vďaka tomu si vyžadujú menej opráv medzi generálnymi opravami.
Zároveň nafta býva častokrát lacnejšie, než benzín, čo je dôležité pre prepravu tovaru na veľké vzdialenosti či mestskú hromadnú dopravu.
Prečo ale teda používame benzínové motory?
Možno sa teraz pýtaš, prečo používame benzínové motory. Vedz, že aj ony majú svoje výhody. Určite si si to aj ty všimol. V prvom rade sú tichšie. Častokrát ani nepočuješ, že máš benzínové auto naštartované. Je to preto, že vyššia kompresia pri naftovom motore a teplota vznetových motorov ich robia hlučnejšími, najmä pri vyšších frekvenciách, ktoré ľudí obťažujú.
Ďalej, nemenej dôležitý faktor je, že dieselové motory tiež produkujú vyššie úrovne znečistenia jemnými časticami, známe ako PM 2,5, ktoré sú spojené s mnohými rizikami pre ľudské zdravie, čo je aj hlavným dôvodom, prečo naftové vozidlá čelia prísnejším reguláciám. Inými slovami, benzínový motor je viac šetrný pre zdravie človeka v porovnaní s dieselovým. Druhým dychom ale treba povedať, že benzínové motory často produkujú viac CO2 na kilometer.
Benzín má zároveň vyššiu prchavosť (rýchlejšie sa odparuje) a horí rýchlejšie ako nafta, čo prispieva k dynamickejšiemu výkonu pri menších vozidlách. To je dôležité hlavne pre mestské auta, kedy často spomaľujeme a zrýchľujeme.
Samozrejme, ide aj o cenu. Benzínové motory sú lacnejšie na výrobu, čo sa prejavuje aj na konečnej cene auta.
Táto kombinácia faktorov vedie k tomu, že bežný človek radšej siahne po benzínovom motore, než by si priplatil za naftový.