otacky motora.jpg
Zdroj: Vedelisteze.sk
Autá

Expert prezradil, čo sa stane s tvojím autom, keď budeš jazdiť na príliš nízkych otáčkach. Toto sú ideálne otáčky pre tvoj typ motora

V súčasnosti je úplne bežné, že v jednej domácnosti nie je len jedno auto, ale hneď dve autá. Zdalo by sa, že autá dokonale poznáme, keďže ich používame každý deň. No nie je to úplne pravda, pretože mnohí šoféri majú množstvo zlozvykov, ktorými svojim autám škodia.

Jedným z častejších zlozvykov je napríklad preradenie na spiatočku skôr, než vozidlo úplne zastaví. Robíš to aj ty? Ak áno, tak vedz, že svojmu autu škodíš. Takýto postup spôsobuje nadmernú záťaž na zuby ozubeného kolesa spiatočky, ktoré sa musia zasúvať do záberu pod neprimeraným tlakom. Navyše, týmto spôsobom dochádza aj k rýchlejšiemu opotrebovaniu spojky, čo môže viesť k vyšším nákladom na opravy. Samozrejme, toto je len jeden z mnohých zlozvykov. Prejdime teraz k ďalšiemu, ktorý súvisí s otáčkami motora.

Jazdíš autom pri nízkych otáčkach?

Experti z Bepe Auto upozorňujú na to, že ak často jazdíš s nízkymi otáčkami, tak tvoj motor môže „zlenivieť“. Možno sa teraz pýtaš, čo to znamená.

Keď budeš neskôr potrebovať zrýchliť alebo použiť plný výkon, motor ti to nevráti tak ako by mal. Je to spôsobené tým, že takouto jazdou môže dôjsť k nahromadeniu usadenín v spaľovacej komore, ktoré môžu ovplyvniť výkon motora.

Obzvlášť pozor by si si mal dávať na jazdu pri nízkych otáčkach pri benzínových motoroch, ktoré sú náchylnejšie na tento spôsob jazdy v porovnaní s dieselovými motormi. Tiež treba spomenúť, že moderné motory s priamym vstrekovaním paliva (napr. GDI) môžu byť náchylnejšie na tvorbu usadenín, čo zvyšuje potrebu jazdiť v stredných otáčkach.

Výsledkom bude zníženie reálneho výkonu motora, čo ti narobí problémy v situáciách, kedy budeš potrebovať dynamiku, napríklad, aby si rýchlo opustil križovatku, lebo sa bude rútiť iné auto.

Toto je jeden z hlavných problémov pri jazde pri nízkych otáčkach

Problémom jazdy pri nízkych otáčkach často je, že tvoj výfukový systém sa môže prehrievať. Dôvodom je, že výfukové plyny neprúdia dostatočne rýchlo, čo vedie k zvýšeniu teploty katalyzátora.

motor auta_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Postupom času, ak budeš jazdiť pri nízkych otáčkach pravidelne, tak sa môže poškodiť. Jeho oprava ťa môže vyjsť poriadne draho, hovoria experti z Bepe Auto. Hovoríme o stovkách eur. Tento problém je o to vypuklejší, keď jazdíš krátke vzdialenosti, napríklad v meste.

Aby katalyzátor správne fungoval, potrebuje dosiahnuť určitú prevádzkovú teplotu. Pri dlhších jazdách (napríklad po diaľnici) má motor dostatok času, aby sa zahrial, a výfukové plyny plynule prúdia cez katalyzátor, čím sa tento systém „čistí“. Ale pri krátkych jazdách v meste motor a katalyzátor často nestihnú dosiahnuť tú správnu prevádzkovú teplotu. Výfukové plyny potom neprúdia dostatočne rýchlo a časť nečistôt sa môže hromadiť v katalyzátore. To vedie k jeho prehriatiu a postupne ho môže poškodiť.

Ako predchádzať problémom?

Experti na autá hovoria, že by si sa nemal báť jazdiť v stredných a vyšších otáčkach, motoru to prospeje. Samozrejme, všetko s mierou a auto by si nemal „túrovať“ na maximum. Potom radia, aby si sa vyhýbal otáčkam, pri ktorých auto vibruje. Poslednou radou je, keď potrebuješ zrýchliť, nemal by si pri nízkych otáčkach pridávať plyn, ale podriadiť nižší prevod a tak zrýchliť.

otacky motora__2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Aké otáčky sú ideálne?

Možno sa teraz pýtaš, aké otáčky pre auto sú ideálne. Závisí od typu motora v tvojom aute. Pri benzínových motoroch sa odporúča jazdiť v rozmedzí 2 000 až 3 000 otáčok za minútu, pretože v tomto pásme motor pracuje efektívne a plynule. Naftové motory sú navrhnuté tak, aby boli efektívne už pri nižších otáčkach, zvyčajne v rozmedzí 1 500 až 2 500 otáčok za minútu. Tento rozdiel je daný odlišnou konštrukciou a spôsobom spaľovania paliva.

Prihlás sa k odberu noviniek z Vedelisteze.sk cez Google správy

Mohlo by sa Vám tiež páčiť

facebook logo
Daj nám Like na Facebooku a získaj prístup k tým najzaujímavejším novinkám medzi prvými.