Spojka tvojho auta patrí medzi kľúčové ovládacie prvky pri riadení manuálnej prevodovky. Používame ju pri radení rýchlostí, rozbiehaní aj zastavovaní, čo už určite dobre vieš.
Nedávno sme sa venovali zlozvykom, ktoré môžu spojke škodiť, ako napríklad jazda s nohou na spojkovom pedáli. Tento zlozvyk môže spôsobiť zbytočné zaťažovanie spojkového mechanizmu, predovšetkým vypínacieho ložiska a pružín prítlačného taniera. Ak je spojka mierne stlačená, môže dôjsť k preklzávaniu trecieho kotúča, čo vedie k prehrievaniu a opotrebeniu.
Ďalším škodlivým zlozvykom je držanie spojky počas čakania na semafore. V tomto prípade síce nedochádza k trenie spojkového kotúča, ale vypínacie ložisko je pod tlakom, čo môže skrátiť jeho životnosť.
Vo všeobecnosti platí, že nesprávne zaobchádzanie so spojkou skracuje jej životnosť. Spojka je nevyhnutná súčasť manuálnej prevodovky, ktorá zabezpečuje plynulý prenos krútiaceho momentu z motora na prevodovku. Bez nej by jazda nebola možná.
Dnes sa pozrieme na to, ako sa správa auto, keď spojke dochádza „dych“.
Prvé príznaky opotrebovania
Preklzávanie spojky
Jedným z hlavných prejavov opotrebovania spojky je jej preklzávanie. Ak sa pýtaš, čo to znamená, ide o situáciu, keď stlačíš plynový pedál, motor zvýši otáčky, ale auto nezrýchľuje primerane. Inými slovami, výkon motora sa neprenáša efektívne na kolesá.
Preklzávanie sa teda prejavuje zvýšením otáčok motora bez zodpovedajúceho nárastu rýchlosti vozidla, najmä pri jazde do kopca alebo pri väčšom zaťažení. Inými slovami, keď stlačíš plynový pedál, otáčky motora rýchlo stúpnu, ale auto nereaguje primerane.
Najčastejšie sa spojka „šmýka“ v situáciách, keď je potrebný väčší výkon. Napríklad pri jazde do kopca alebo prudkom zrýchlení. Tento jav spôsobuje opotrebovanie trecej vrstvy spojkového kotúča, keď sa materiál na kotúči zodrie a spojka stráca schopnosť pevne prenášať výkon. Podobný problém môže nastať aj vtedy, keď prítlačný tanier nedokáže vyvinúť dostatočný tlak na spojkový kotúč.
Ďalšou príčinou môže byť kontaminácia olejom v dôsledku netesností v motore alebo prevodovke. Ak sa olej dostane na trecie plochy spojky, môže spôsobovať jej kĺzanie. Nadmerné prehrievanie spojky pri agresívnej jazde alebo častom radení tiež vedie k jej predčasnému opotrebeniu.
Včasné rozpoznanie týchto problémov a návšteva servisu môžu pomôcť predísť drahým opravám.
Ťažkosti pri radení rýchlostí
Ak je radenie rýchlostí tvrdšie než obvykle alebo pri zmene prevodového stupňa počuješ zvláštne zvuky, môže to signalizovať problém so spojkou. Tieto ťažkosti sú najvýraznejšie pri zaradení prvej rýchlosti alebo spiatočky.
Nezvyčajné zvuky
Ak pri stláčaní spojkového pedála počuješ škrípanie alebo kovové zvuky, môže to naznačovať opotrebenie vypínacieho ložiska alebo poškodenie prítlačného taniera. Ak sa podobné zvuky ozývajú pri radení rýchlostí, problém môže súvisieť aj so synchronizátormi v prevodovke.
Zmeny v pocite z pedálu
Dôležitým signálom opotrebovanej spojky sú aj zmeny v pocite pri stláčaní pedálu. Ak pedál zmäkne alebo sa pri stlačení ponorí hlbšie než obvykle, môže to naznačovať problémy s hydraulikou spojky alebo mechanickým opotrebením spojkového systému.
Aká je životnosť spojky v aute?
Životnosť spojky sa líši v závislosti od štýlu jazdy, typu vozidla a kvality dielov. Pri bežnej jazde vydrží približne 100 000 až 200 000 km, no pri šetrnom používaní môže dosiahnuť aj 300 000 km. Ide ale skôr o zriedkavý jav. Naopak, časté agresívne radenie, ťahanie prívesu alebo hustá mestská premávka so zvýšeným používaním spojky môžu jej životnosť skrátiť dokonca aj na 50 000 km.