auto farba nehoda
Fakty, Jednohubky, Veda a technika, Zaujímavosti

Aké je najbezpečnejšie sedadlo v lietadle? Na tomto sedadle máte najväčšiu šancu prežiť!

Leto je pre väčšinu z nás obdobím, kedy sa tešíme k moru. Častokrát ako dopravný prostriedok zvolíme lietadlo, hoci mnohí sa bojíme lietať a to aj napriek štatistikám, ktoré hovoria, že letecká doprava patrí medzi najbezpečnejšie spôsoby prepravy. Ten pocit, že nedokáže ovplyvniť to, či doletíte do cieľa alebo nie, je jednoducho silnejší ako racionálne rozmýšľanie.

No aj napriek tomu do lietadla niekedy nasadneme a tŕpneme, či všetko dopadne dobre. Poznáte to?! Rozmýšľali ste niekedy nad tým, ktoré sedadlá sú v lietadle najbezpečenejšie? Portál theconversation.com sa opýtal expertov, aby našiel na túto otázku odpoveď.

Štatistika nepustí, letecká doprava je bezpečnejšia ako automobilová

V roku 2019 sa uskutočnilo viac ako 70 miliónov letov, pričom pri nehodách zahynulo 287 ľudí. To je sakra málo, keď sa pozrieme na štatistiky automobilových nehôd! Podľa analýzy údajov zo sčítania ľudu Národnou bezpečnostnou radou USA je pravdepodobnosť úmrtia v lietadle približne 1 ku 205 552 v porovnaní s 1 ku 102 v aute. No aj napriek tomu mnohí z nás lietadlám neveríme. Pravdepodobne je to spôsobené tým, že keď padne lietadlo a to i na druhej strane planéty, tak sa to objaví vo správach na celom svete. V prípade automobilových nehôd tomu tak nie je, hoci treba povedať, že správy sú plné i dopravných nehôd, ale nejako sme sa proti týmto správam už obrnili.

Rovnako nás baví sledovať aj rôzne televízne relácie, kde experti zisťujú dôvody pádu lietadla. Tieto relácie chodia pomerne často, čo takisto prispieva k neistote a k názoru, že letecké dopravné nehody sú častejšie, než v skutočnosti sú. No pravdou je, že je dobré, že experti sa snažia zistiť, čo sa stalo. Pomáha to prechádzať ďalším nehodám.

Nie je preto potrebné mať obavy z toho, keď nastúpite do lietadla. No ak by vás predsa len zaujímalo, ktoré sedadlo je najbezpečnejšie, tak čítajte ďalej.

V vzadu a v strede sedadiel

Nehoda lietadla automaticky neznamená aj smrť, hoci pravdou je, že často končia tragicky. No nájdu sa aj šťastné výnimky, kedy časť ľudí prežije. Dobrým príkladom je havária letu United Flight 232 v Sioux City v Iowe v roku 1989, kedy nehodu prežilo 184 z 269 ľudí na palube! No treba povedať, že táto nehoda sa vymyká štandardom. Dôvodom je, že väčšina preživších sedela smerom k prednej časti lietadla.

Vyšetrovanie TIME, ktoré sa zaoberalo údajmi o nehodách lietadiel za 35 rokov zistilo, že sedadlá v zadnej tretine lietadla mali 32 % úmrtnosť v porovnaní s 39 % v strednej tretine a 38 % v prednej tretine.

Toto zistenie dáva zmysel, ak sa nad výsledkami štúdie riadne zamyslíme. Krídla lietadla skladujú palivo, takže to diskvalifikuje stredné výstupné rady ako najbezpečnejšiu možnosť za predpokladu, že vznikne požiar. Zároveň to, že ste bližšie k prednej časti lietadla, znamená, že vás zasiahne skôr náraz lietadla. Takže čím viac dozadu sedíte, tak tým je to pre vás lepšie. Preto najlepšia voľba, kde si vybrať sedadlo v lietadle, je ísť čo najbližšiu k chvostu. Nezodpovedanou otázkou ale ešte zostáva, na ktoré sedadlo si musíme sadnúť v rade, aby sme mali čo najväčšiu šancu prežiť. Pri pohľade na polohu v rade analytici zistili, že najlepšie výsledky mali stredné sedadlá v zadnej časti lietadla (úmrtnosť 28 %). Najhoršie dopadli sedadlá v uličke v strednej tretine kabíny (úmrtnosť 44 %). Znamená, že najbezpečnejšie sedadlá sú stredné a v zadnej časti lietadla.

„Pokiaľ ide o to, prečo sú prostredné sedadlá bezpečnejšie ako sedadlá pri okne alebo v uličke, tak je to kvôli nárazníku, ktorý poskytujú ľudia na oboch stranách.“

Lietadlá sú navrhnuté tak, aby boli veľmi odolné v núdzových situáciách, no objektívne treba povedať, že niektoré núdzové situácie sú horšie ako iné. Typ núdze bude tiež diktovať schopnosť prežitia. Nábeh do hory exponenciálne zníži šance na prežitie. Pristátie v oceáne nosom napred tiež znižuje šance na prežitie. Piloti sú ale vyškolení, aby čo najlepšie minimalizovali potenciálne riziko v núdzovej udalosti. Pokúsia sa vyhnúť nárazom do hôr a budú hľadať rovné miesto, napríklad otvorené pole, aby pristáli čo najnormálnejšie.

Prečo by sme mali zostať pripútaní k sedadlu počas letu?

No možno ste to nevedeli, ale hlavným dôvodom, prečo nám palubný personál pripomína, aby sme mali zapnuté bezpečnostné pásy počas letu, v skutočnosti nie je riziko nehody, ale „turbulencie vo vzduchu“, ktoré možno zažiť kedykoľvek vo vysokých nadmorských výškach. Práve tento poveternostný jav môže spôsobiť najväčšie škody cestujúcim a lietadlám.

Prihlás sa k odberu noviniek z Vedelisteze.sk cez Google správy

Mohlo by sa Vám tiež páčiť

facebook logo
Daj nám Like na Facebooku a získaj prístup k tým najzaujímavejším novinkám medzi prvými.