Zdroj: Vedelisteze.sk
Jednohubky

Naozaj potrebuješ zahriať motor auta, keď je vonku chladno, aby si ho nepoškodil?

Auto nie je lacnou záležitosťou. Okrem toho, že jeho cena je pomerne vysokou, tak aj starostlivosť o auto nie je zadarmo. Nehovor viac o tom, ak sa o neho riadne nestaráš, tak sa ti to neskôr vráti a budeš musieť siahnuť hlboko do vrecka, aby si zaplatil servis.

Nedávno sme sa venovali téme, či autu škodia krátke jazdy. Krátka odpoveď je, že áno. Dnes sa pozrieme na ďalšiu zaujímavú tému, ktorou je studený štart a to, či potrebuješ motor zahriať predtým, ako sa vyberieš na cestu. Táto téma je obzvlášť dôležitou v chladných mesiacoch, kedy teplota prudko klesá k nule alebo ešte nižšie.

Škodí studený štart tvojmu autu?

Krátka odpoveď, či škodí studení štart tvojmu autu, je, že áno. Dôvodom je hlavne studený olej, ktorý nemá tak dobré vlastnosti, ako by mal mať, keď je studený.

V životne dôležitých komponentoch auta vznikajú teplotné rozdiely, ktoré zvyšujú dynamické zaťaženie. Výsledkom toho je, že intenzita opotrebovania motora na otáčku mnohonásobne väčšia, ako keď sa motor zahreje.

Studený motorový olej, obzvlášť v kombinácii s kondenzovanou vlhkosťou, stráca optimálne mazacie vlastnosti.

Ako asi už tušíš, tak najnáročnejšie pre tvoje auto sú chvíle, kedy sa motor „rozbieha“, teda krátko po štarte. Kým olej v aute neprekročí približne 40 stupňov Celzia, tak jeho mazacie vlastnosti nie sú ideálne. Dobrou správou ale je, že moderné syntetické motorové oleje, ktoré bývajú často ale drahšie, majú čoraz lepšie vlastnosti, teda nižšiu viskozitu a stabilitu olejového filmu pri nižších teplotách.

Ako správne zahriať motor?

Ideálne je, keď motor zahrievaš postupne na minimálnu prevádzkovú teplotu. Samozrejme, to spotrebúva palivo, znečisťuje životné prostredie a v neposlednom rade to zaberá čas.

Preto je potrebné nájsť akýsi kompromis medzi zahrievaním studeného motora v mieste použitia, najmä postupným zvyšovaním otáčok z minima na nižšie stredné a ďalej, a plytvaním palivom a časom. Asi sa teraz pýtaš ako na to.

Možno si už počul historky o tom, že postupné zahrievanie na mieste škodí motoru. Je na tom niečo ale pravda? Krátka odpoveď je, že ak sa to robí pri konštantných otáčkach (800-900/min), tak sa to dlhodobo neodporúča. Zahrievanie na voľnobehu je vo všeobecnosti neefektívne. Motor sa totiž zahrieva pomaly a zvyšuje sa spotreba paliva, pričom niektoré komponenty, ako napríklad prevodovka alebo ložiská, nie sú dostatočne zahrievané.

spotreba benzinu.jpg
Zdroj: Vedelisteze.sk

Krátke zahrievanie na voľnobehu je ale dôležité na stabilizáciu oleja, ale netreba to preháňať. V chladnom počasí (nad 0 °C) stačí, keď motor necháš bežať pár desiatok sekúnd. Ide o čas potrebný na rozprúdenie oleja a stabilizáciu systému. Pri mínusových teplotách počkaj ale o niečo dlhšie, kľudne aj jednu až dve minúty (tento čas môžeš využiť napríklad na oškrabanie okien), kým sa vydáš na cestu a následne začni postupne zvyšovať otáčky z 800-900/min na 1500-1600/min (pozn. pri benzínových 1600-1800/min) do doby, kým sa ukazovateľ teploty nezačne pohybovať z počiatočnej ľavej strany smerom k strednej polohe. To zabezpečuje rovnomerné zahrievanie motora a prevodovky.

motor auta_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Zároveň treba povedať, že pri rozbiehaní a počiatočnej jazde je dôležité vyhnúť sa prudkým zrýchleniam alebo vysokým otáčkam, pretože to môže zvýšiť opotrebenie komponentov.

Postupné zahriatie motora má pozitívny vplyv aj na prevodovku, pretože pomáha zabezpečiť lepšie premazanie ložísk a správne fungovanie synchronizačných krúžkov, čo znižuje riziko opotrebovania a poškodenia mechanických častí pri radení.

Ak máš automatickú prevodovku, tak v chladnom počasí ti okrem iného pomôže prepínať medzi režimami (napr. z P na D a späť) pred začiatkom jazdy, aby sa olej v prevodovke rozprúdil.

Zároveň treba povedať, že krátke jazdy pre auto sú násobne náročnejšie najmä v zime, pretože motor sa ani nestihne zahriať na prevádzkovú teplotu.

Poznáš aj ty nejaké ďalšie tipy, ako efektívne zahriať motor auta? Daj nám ich nižšie vedieť alebo na sociálnych sieťach.

Mohlo by sa Vám tiež páčiť

facebook logo
Daj nám Like na Facebooku a získaj prístup k tým najzaujímavejším novinkám medzi prvými.