Domáce úlohy pozná každý z nás a aj tí starší si určite spomenú na tie zo základnej školy. Harris Coopers ich študoval a analyzoval viac ako 25 rokov a dospel k záveru, že domáce úlohy študentom prvého stupňa na základných školách škodia.
Podľa výskumu majú úlohy určité benefity na stredných školách, no na nižších stupňoch je to práve naopak. Etta Karlovec, ktorá učí na Univerzite v Arizone s výsledkami súhlasí. „Výhody zadávania domácich úloh na základných školách jednoducho nie sú.“
Výsledky sprevádza niekoľko dôvodov prečo by učitelia základných škôl deťom úlohy dávať nemali.
- Domáce úlohy môžu vytvoriť u detí negatívny prístup k štúdiu. Učenie by mali brať ako zábavu namiesto toho, aby im tvorilo hneď v prvých rokoch negatívne pocity.
- Môže to uškodiť vzťahu medzi rodičmi a deťmi. V tomto veku ešte dieťa potrebuje, aby mu niekto pripomenul, že má úlohy, ktoré musí vypracovať. Konečný efekt môže byť taký, že sa na rodičov nahnevá. U tých starších to práve môže mať efekt opačný a budovať lepší vzťah.
- Zodpovednosti ich to nenaučí. V mladšom veku to nemá taký efekt ako neskôr. Takže sa tu význam domácich úloh opäť stráca.
- Domáce úlohy skracujú čas, ktorý by deti mohli tráviť inak. Napríklad hraním sa, behaním po vonku či inými aktivitami. Učitelia aj rodičia by ich v týchto aktivitách mali podporovať viac.
- Táto povinnosť znižuje ich sústrednenosť. Tí menší potrebujú približne 10 hodín spánku, aby boli neskôr v škole naozaj sústredení. Častým problémom je, že sa úlohy píšu večer a dieťa potom menej spí.
Dôvodov je mnoho, no zrušíme úlohy a čo teraz? Existujú určité alternatívy ako nahradiť túto školskú aktivitu. Nielen učitelia, ale aj rodičia by svoje deti mali motivovať k štúdiu iným spôsobom ako len písaním si úloh.
Podľa štúdie oveľa lepšie ako úlohy funguje napríklad čítanie. Učitelia a takisto aj rodičia môžu nájsť niečo zaujímavé a zábavné pre deti a nechať ich nech to čítajú sami alebo aj nahlas. Táto aktivita vytvára k učeniu celkom nový vzťah. Zodpovednosť ich môžu naučiť celkom iné veci ako napríklad každodenné práce v domácnosti, ranné vstávanie a príprava do školy, upratanie si izby, staranie sa o domáce zvieratko a iné.
Deťom treba dať najavo, že sa stále učia a vyvíjajú. Pokiaľ pochopia myšlienku toho, že v živote sa neustále vzdelávajú a učia nové veci, nemusí to byť len nutnou povinnosťou. Alternatívou môže byť aj návšteva múzea. To niekedy naučí viac ako sedenie v lavici.
Už v prvých rokoch základnej školy by mali učitelia, iní pracovníci a aj rodičia detí k štúdiu povzbudiť a rozvíjať ich kreativitu rôznymi spôsobmi. Tieto prvé stretávky so školou môžu vytvoriť dlhodobý postoj k celkovému vzdelaniu.