Prečo sa niekedy vynakladajú také sumy na výskumy, ktorých výsledky sú vopred jasné?
V exaktnom odbornom prostredí je treba preukazovať aj zdanlivé banality.
Spomínanú námietku počúvame pomerne často po zverejnení článkov o rôznych výskumoch, ktoré sa týkajú zdanlivých samozrejmostí. Jedná sa napríklad o vedecké zistenie, že telefonovanie za jazdy zhoršuje reakčnú dobu vodičov alebo že ľudia, ktorí majú blízkych priateľov, sú šťastnejší. V exaktnom odbornom prostredí je však nutné preukazovať i zdanlivé banality, a to z niekoľkých dôvodov.
Jednak sa môže stať, že to, čo všetci automaticky považujú za pravdivé, je v skutočnosti omyl. Po druhé môže byť užitočné daný efekt presne vyčísliť: napríklad vodiči s mobilným telefónom v ruke reagujú približne o 18% pomalšie, než keď sa venujú iba autu. Môže to pomoct napríklad pri následnom hľadaní riešení. A za tretie – výskum má skrátka zmysel, aj keď len potvrdí to, čo už sme vedeli „sedliackym rozumom“.