Určite máš aj ty niekoľko zlozvykov, ktoré súvisia so šoférovaním. Napríklad, že zaraďuješ spiatočku, hoci úplne nestojíš. Alebo máš nedostatočný tlak v pneumatikách. Mimochodom, vedel si, že to, že máš podhustené pneumatiky, je voľným okom viditeľné až vtedy, keď tlak v nich klesne zhruba o 20 až 25 %?
Poďme sa teraz pozrieť na ďalšie časté zlozvyky šoférov, ktoré súvisia so spojkou auta.
Spojka je jednou z najdôležitejších súčiastok v aute, ktorá zabezpečuje hladké prenášanie energie medzi motorom a prevodovkou. Napriek tomu ju mnohí vodiči opotrebovávajú rýchlejšie, ako by museli, a to len preto, že si osvojili nesprávne návyky.
Nižšie sa môžeš pozrieť na prehľad najčastejších chýb, ktoré vedú k jej skoršiemu zničeniu, spolu s vysvetlením, prečo k tomu dochádza.
Tieto zlozvyky vedú k skoršiemu opotrebovaniu spojkového mechanizmu
Najprv si ale povedzme, ako funguje spojka v aute a aký má účel. Spojka spája a odpája výkon motora od prevodovky a kolies. Predstav si to ako akýsi „spojovací most“ medzi motorom a kolesami. Keď je spojka zapnutá, motor poháňa kolesá, keď ju vypneš, motor beží, ale kolesá sa netočia. Keď stlačíš spojkový pedál, odpojíš motor od prevodovky, takže môžeš zaradiť inú rýchlosť bez trhania alebo poškodenia prevodovky. Keď pedál pustíš, spojka sa znovu spojí a motor začne poháňať kolesá.
Prejdime teraz k samotným zlozvykom, ktoré súvisia so spojkou.
Tieto zlozvyky ničia spojku tvojho auta
Jazda s nohou na spojkovom pedáli
Mnohí vodiči si nechávajú nohu na spojkovom pedáli aj po preradení. To spôsobuje neustály tlak na spojku, čo vedie k preklzávaniu trecieho kotúča, prehrievaniu a zrýchlenému opotrebovaniu.
Aby si sa vyhol tomuto problému, nohu po preradení polož na opierku na strane spojkového pedála.
Držanie spojky pri zaradenom neutrále
Vodiči častokrát nechávajú spojkový pedál stlačený aj pri zastavení, napríklad počas státia na červenej a čakania na zelenú.
Tento zlozvyk sa môže zdať ako neškodný, ale nie je to tak. Je to preto, že tlačíš na spojkový mechanizmus, čím sa zvyšuje trenie medzi spojkovou lamelou a ostatnými súčiastkami. To vedie nielen k rýchlejšiemu opotrebovaniu, ale aj k riziku prehriatia spojky, čo môže spôsobiť jej poškodenie a skrátiť jej životnosť.
Ak vodič dlhodobo drží spojku stlačenú, zaťažuje prítlačný mechanizmus a ložisko spojky, čo môže skrátiť jej životnosť.
Najlepšie je preto zaradiť neutrál a uvoľniť spojku.
Nedostatočné stlačenie spojky pri radení rýchlostí
Ďalším častým zlozvykom je nedostatočné stlačenie spojkového pedálu, kedy sa spojka riadne neoddelí od motoru, čo môže spôsobiť trenie a opotrebenie jednotlivých komponentov. Dôležité je spojku pred preradením stlačiť až na doraz.
Nesprávne zrýchľovanie pri radení rýchlostí
Ak nechávaš spojku šmýkať (teda pomaly púšťaš pedál a zároveň pridávaš veľa plynu) príliš dlho pri rozjazde alebo preradení, dochádza k prehrievaniu a zrýchlenému opotrebovaniu trecej lamely.
Používanie (len) spojky na udržiavanie auta v kopci
Taktiež by si sa mal vyhýbať parkovaniu v kopci len na jednotke. Robíš to aj ty? Vedz, že nie si v tom sám. Ak to robíš pravidelne, tak môže dôjsť k poškodeniu prevodovky. Dôvodom je, že mechanizmus prevodovky nie je navrhnutý tak, aby zvládal hmotnosť celého auta, hlavne pri vyššom sklone cesty. Tento nadmerný tlak vedie k postupnému oslabeniu komponentov prevodovky a môže skrátiť ich životnosť.
Preto, keď parkuješ v kopci, tak by si mal auto zastaviť, vyradiť rýchlosť a zároveň stáť na brzde. Potom použiť ručnú brzdu a uvoľniť brzdový pedál, aby si auto „sadlo“. Následne zaraď rýchlosť.
Poznáš aj ty nejaké ďalšie zlozvyky, ktoré súvisia so spojkou a spojkovým mechanizmom? Daj nám o nich vedieť nižšie v komentároch alebo na sociálnych sieťach.