Zdroj: Vedelisteze.sk
Autá, Lajfhek

Toto najhoršia vec, čo môžeš spraviť, keď dostaneš šmyk na aute v zákrute. Väčšine ľudí na to doplatí

Takmer v každej domácnosti dnes nájdeme jedno alebo dve autá. Mohlo by sa preto zdať, že ich dokonalo poznáme a vieme, ako sa o ne starať a ako ich ovládať. Častokrát tomu ale tak nie je.

Medzi časté zlozvyky vodičov napríklad patrí, že nohu držíme na spojke a to aj v situácii, keď nepreraďujeme rýchlosť. Dôvodom, prečo by si to nemal robiť, je, že vyvíjaš na spojkový mechanizmus tlak, čo zvyšuje trenie medzi spojkovou lamelou a ďalšími komponentmi. Alebo zaraďujeme spiatočku ešte predtým, ako vozidlo úplne zastavilo. To vedie k nadmernému namáhaniu zubov na ozubenom kolese spiatočky, ktoré sa zasúvajú do záberu.

Zatiaľ, čo zlozvyky vyššie ťa budú stať „len“ peniaze, tak niektoré iné môžu skončiť pre teba fatálne.

Známy nadšenec automobilov @dominiccars na YouTube zverejnil krátke video, na ktorom upozorňuje, na to, čo by si (ne)mal robiť, keď dostaneš šmyk.

Toto je najhoršia vec, ktorú môžeš spraviť, keď dostaneš šmyk v zákrute

Možno si už niekedy dostal šmyk v zákrute. Nie je to nič príjemné a to obzvlášť, ak nevieš, čo robiť. Len malé percento vodičov vie, čo v danom momente spraviť. Bohužiaľ v dôsledku toho ohrozujú nielen seba, ale aj vozidlá idúce v protismere.

dopravna nehoda_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Väčšine ľudí, keď dostane šmyk v zákrute, tak podvedome začne ešte viac vytáčať volant v smere zákruty, aby sa vozidlo vrátilo „späť“ do svojho jazdného pruhu. Presne takto by si ale nemal reagovať, upozorňuje dominiccars. Ako vysvetľuje, tak hoci budeš mať volant vytočený do správnej strany, tak auto pôjde aj napriek tomu rovno, teda nie v smere vytočeného volantu.

„Nedotáčavý šmyk nastáva, keď predné pneumatiky stratia priľnavosť a auto pokračuje rovno, aj keď volant je vytočený.“

Ako by si mal zareagovať, keď dostaneš nedotáčavý šmyk?

Možno sa teraz pýtaš, ako správne by si mal zareagovať. Pri nedotáčavom šmyku, čím viac vytočíš volant, tak tým ťažšie pneumatiky získajú trakciu. Znamená to, že situáciu ešte viac zhoršíš. Ak by si nevedel, čo je to trakcia, tak ide o schopnosť pneumatík zabezpečiť priľnavosť vozidla k povrchu vozovky. Ako teda správne zareagovať?

Keď ideš v zákrute a cítiš, že auto sa dostáva do nedotáčavého šmyku, tak by si mal volant držať v rovnakej pozícii a ak je to možné, tak by si ho mal mierne vyrovnať a dať nohu z pedálu dole.

Vďaka tomu, že uberieš plyn, prenesieš váhu vozidla na prednú nápravu. A tým, že si volant „nevytočil“ ešte viac, tak pneumatiky skôr chytia trakciu.

pneumatiky auto_4
Zdroj: Vedelisteze.sk

Ďalej odporúča, aby si určite nedupal na brzdy, hoci sa to môže zdať ako dobrý nápad. Väčšinou to totiž uškodí. Dôvodom je, že pneumatiky stratia priľnavosť, pretože sú preťažené snahou zastaviť auto. Výrazne to znižuje ich schopnosť reagovať na bočné sily potrebné na zatáčanie.

Inými slovami, pneumatika má obmedzené množstvo „prilnavosti“, ktoré dokáže rozdeliť medzi brzdenie a zatáčanie. Keď brzdenie úplne spotrebuje túto kapacitu, už nezostáva nič na zatáčanie, a preto auto ide rovno, aj keď otáčaš volantom. Tento jav sa nazýva „prekročenie limitu priľnavosti“.

Prihlás sa k odberu noviniek z Vedelisteze.sk cez Google správy

Mohlo by sa Vám tiež páčiť

facebook logo
Daj nám Like na Facebooku a získaj prístup k tým najzaujímavejším novinkám medzi prvými.