Na rýchly presun medzi veľkými vzdialenosťami je v súčasnosti najlepším dopravným prostriedkom lietadlo. Čo sa týka bezpečnosti to už nie je také jednoznačné. Nemáme na mysli havárie, ale niektoré letiská. Piloti pri pristávaní musia mať špeciálne zručnosti a mnoho skúseností, aby nedošlo k tragédii. V tomto článku si môžete prečítať o desiatke takýchto letísk.
10
Letisko Lukla, Nepál
Nepálske letisko Lukla slúži predovšetkým tým, ktorí majú v pláne vystúpiť na Mt. Everest. Práve umiestnenie v nadmorskej výške 2 800 metrov a krátka pristávacia dráha ho zaradilo do tejto desiatky. Letisko nie je osvetlené, takže pristávanie mimo výborných podmienok je riskantné.
9
Letisko Courchevel, Francúzsko
Lyžiarsky areál vybavený letiskom obsadil 9. priečku aj kvôli krátkej, približne 530-metrovej pristávacej dráhe, ktorá nie je vodorovná. S približne 18,5-percentným spádom je pristávanie a odlet možné len pre skúsených pilotov malých lietadiel.
8
Letisko Toncontin, Honduras
Ako ste si všimli, pristávanie v horách nie je nič jednoduché. Rovnako je to aj na letisku Toncontin v Hondurase, ktoré bolo dejiskom častých nehôd väčších lietadiel. Dôvodom bola krátka pristávacia dráha, ktorá sa však postupom času predĺžili. „Zaberákom“ je aj pristávací manéver, ktorý vidieť vo videu. Pilot musí dávať pozor aj na výšku, aby sa nedostal do kontaktu s nerovnomerným povrchom.
7
Medzinárodné letisko princeznej Juliany, Sv. Martin
Ide pravdepodobne o najznámejšie letisko v tomto zozname. Asi viacerí z vás už videli fotky či videá ľudí na pláži, ktorým tesne nad hlavami preletelo lietadlo. Piloti musia byť opatrní, aby neublížili rekreantom. Pristávacia dráha má okolo 2 180 metrov, čo tiež nie je bezpečné, ak vezmeme do úvahy, že veľké lietadlo potrebuje na bezpečné pristátie minimálne 2 500 metrov.
6
Letisko Paro, Bhután
Toto letisko je obklopené štítmi, ktoré sa týčia až do výšky 5 500 metrov nad morom a pristávacia dráha má okolo 1 980 metrov. To, že ide o nebezpečné letisko, potvrdzuje aj fakt, že donedávna na ňom mohlo pristávať len 8 kvalifikovaných pilotov.
5
Gibraltár, Španielsko
Hoci pristávacia dráha nie je náročná na pristátie, jej dizajn je to, čo robí letisko nebezpečným. Ranvej totiž križuje hlavnú ulicu. Pri odletoch a pristávaní preto musia dopravu na tejto ulici odstaviť.
4
McMurdo, Antarktída
Do Antarktídy necestuje veľa ľudí, preto má infraštruktúra letiska viaceré muchy. Ranvej nie je až taká krátka, no často ju pokrýva ľad či sneh. Piloti tak často musia zvládnuť štart a pristátie nakrivo. Niektorí piloti počas polárnej noci používajú okuliare s nočným videním.
3
Madeira, Portugalsko
Toto letisko je výnimočné tým, že časť pristávacej dráhy stojí na približne 180 pilieroch so základmi v mori. Piloti musia byť opatrní, keď pristávajú na ranvej, ktorú z jednej strany obklopujú skalnaté bralá a z druhej strany more.
2
MCAS Futenma, Japonsko
Letisko amerických vojenských síl v Japonsku bezprostredne susedí s územím s vysokou hustotou obydlí. Pád veľkého vojenského lietadla by mohol spôsobiť obrovskú tragédiu.
1
Letisko Narsarsuaq, Grónsko
Podobne, ako v Antarktíde, aj v tomto prípade je pristávacia dráha pokrytá snehom a ľadom. Nebezpečné je aj počasie, ktoré je väčšinu času nepriaznivé. Silný vietor v spojení s ľadovou dráhou dá pilotom zabrať.
Na záver si môžete pozrieť pristátia a odlety z nebezpečných letísk.