Dnes často nájdeme v domácnostiach nielen jedno, ale hneď dve autá. Mohlo by sa preto zdať, že ich používanie zvládame na sto percent. Pravda je ale úplne inou. Častokrát robíme školácke chyby, ktoré sa vo finálne odzrkadlia na tom, ako rýchlo sa auto opotrebuje.
Medzi frekventované neduhy vodičov napríklad patrí, že často máme nohu opretú o spojku, kedy zvyšujeme trenie medzi spojkovou lamelou a ďalšími komponentmi. Alebo zaraďujeme spiatočku, keď sme ešte v pohybe dopredu a podobne. Tých zlozvykov, ktoré ale máme, je oveľa viac.
Jedným z ďalších nešvárov je aj parkovanie len na jednotke. Možno sa teraz pýtaš prečo? Poďme sa na túto tému pozrieť nižšie.
„Len“ jednotku zaradiť nestačí, aby si zaparkoval
Možno to robíš aj ty. Zaparkuješ, zaradíš rýchlosť, najčastejšie jednotku, a odídeš. Robíš to aj ty? Vedz, že takéto parkovanie ti môže narobiť neskôr mnoho problémov.
To, ako by si mal zaparkovať, veľa závisí od toho, kde parkuješ. A rovnako treba vedieť, ako správne zaparkovať. Poškodiť si auto môžeš hlavne vtedy, keď parkuješ na jednotke a stojíš v kopci.
Skôr opotrebuješ prevodovku
Cieľom parkovania so zariadenou rýchlosťou je, aby si zabránil pohybu auta. Problémom ale je, keď takto parkuješ dlhodobo v kopci, vtedy môže dôjsť k poškodeniu prevodovky.
Prevodový mechanizmus nie je totiž navrhnutý tak, aby znášal hmotnosť celého vozidla dlhodobo. Najmä pri väčších sklonoch môže byť tento tlak nadmerný, čo vedie k postupnému oslabeniu komponentov prevodovky a môže skrátiť ich životnosť.
Okrem toho, že môže dôjsť k zlyhaniu prevodovky a auto sa ti môže potenciálne rozbehnúť a narobiť škody, tak zároveň si môžeš (v lepšom prípade) poškodiť rôzne komponenty v aute. V prípade, že vozidlo zostane pod sklonom bez dodatočného zabezpečenia ručnou brzdou, môže dochádzať k nežiadanému tlaku na komponenty motora a spojky (napr. spojkovú lamelu, synchrónnych ozubených koliesok, ložísk, pružín a ďalších). Tento tlak môže spôsobiť, že niektoré časti spojkového systému a motoru sa oslabia alebo dokonca poškodia.
Asi by ťa to nenapadlo, ale počas zimy, pri poklese teploty, môže dôjsť k miernemu posunutiu alebo uvoľneniu mechanizmov, čo môže spôsobiť, že sa vozidlo pohne, najmä ak je na svahu.
Ako správne zaparkovať?
Možno sa teraz pýtaš, ako by si mal správne zaparkovať. Už asi tušíš, že by si mal použiť ručnú brzdu, ale nie je jedno, kedy ju zatiahneš. Vždy by si mal zastaviť auto a následne vyradiť rýchlosť. Stoj ale na brzde. Potom zatiahni ručnú brzdu a nechaj auto „sadnúť“.
A až v tomto momente zaraď rýchlosť. Týmto spôsobom zabezpečíš, že ručná brzda udrží auto stabilné a prevodovka nebude zbytočne zaťažená.
Mimochodom, vedel si, že keď parkuješ auto v kopci, tak by si mal nechať vytočené kolesa smerom k obrubníku? Ide o poistku, ak by zlyhala spojka a aj ručná brzda, tak aby sa ti auto nerozkotúľalo smerom dole z kopca, ale aby sa na obrubníku zastavilo.