Pravdepodobne sa o svoje auto staráš čo najlepšie, ako to vieš. Pravidelná starostlivosť sa ti neskôr môže vyplatiť aj finančne, keďže čím lepšie sa staráš o svojho tátoša, tak tým nižšie náklady na servis budeš mať v budúcnosti.
Jednou z tém, ktoré motoristov často zaujímajú, je výber paliva. Možno aj ty občas siahneš po prémiovom benzíne alebo nafte v snahe ochrániť motor. Otázka však znie, oplatí sa to? Prémiové palivo býva drahšie a pri plnej nádrži môže rozdiel predstavovať aj niekoľko eur. Ak jazdíš pravidelne, za rok sa tento rozdiel môže vyšplhať na stovky eur.
Čo je to prémiové palivo?
Najprv si ale povedzme, čo je to prémiové palivo. Prémiové palivo spravidla označuje benzín alebo naftu vyššej kvality a ceny v porovnaní s bežným palivom. V prípade benzínu ide najmä o vyššie oktánové číslo, ktoré vyjadruje odolnosť paliva proti samovznieteniu pri vysokej kompresii v motore.
Možno sa teraz pýtaš, čo to znamená v praxi. Jednoducho povedané, čím je vyšší oktán, tým je menšie riziko tzv. detonačného horenia (klepania motora). Ako už asi tušíš, tak ide o nežiaduci jav, ktorý nastáva v spaľovacom motore, keď sa palivová zmes vznieti predčasne alebo nerovnomerne. Táto situácia nastáva, keď sa zmes vznieti skôr, než ju zapáli sviečka. To vedie k neefektívnemu a často škodlivému horeniu, ktoré môže poškodiť motor.
Mnoho vodičov si myslí, že vyššie oktánové číslo znamená viac výkonu, ale to nie je pravda, ide o mýtus. Oktánové číslo neovplyvňuje množstvo energie v palive, len jeho schopnosť odolávať predčasnému vznieteniu.
Pri nafte prémiové varianty neobsahujú viac energie, ale rôzne aditíva (prísady) na čistenie a ochranu motora. Na rozdiel od benzínu sa spaľovacie vlastnosti nafty nevyjadrujú oktánovým číslom, ale cetánovým číslom, ktoré však prémiové palivá často nemenia. Rozdiel pri prémiovej a bežnej nafte je teda v pridaných látkach na čistenie systému.
Kedy sa oplatí prémiové palivo?
Prémiové palivo má význam vtedy, keď ho odporúča samotný výrobca motora. Ak napríklad výrobca uvádza, že motor potrebuje 98-oktánový benzín, použitie 95-oktánového môže spôsobiť klepanie, pokles výkonu, nerovnomerný chod a v extrémnom prípade aj poškodenie motora.
Niektoré autá síce odporúčajú prémiové palivo, ale povoľujú aj bežné. V takom prípade motor síce funguje aj na 95-oktánový benzín, no s 98-kou môže mať mierne lepší výkon alebo nižšiu spotrebu.
Kedy je prémiové palivo zbytočné?
Ak máš bežné auto, tankovanie prémiového paliva ti výrazné výhody neprinesie, ak nejaké. Motory optimalizované na 95-oktánový benzín nebudú s 98- či 100-oktánovým palivom výrazne výkonnejšie ani úspornejšie.
Napríklad výskum amerického autoklubu AAA nezaznamenal výrazný rozdiel vo výkone ani spotrebe pri používaní 91-oktánového paliva v autách určených pre 87-oktánový benzín (čo je ekvivalent nášho 95-oktánového paliva). Rovnako tak testy ukázali, že vyššie oktánové číslo nemalo konzistentný vplyv na zníženie emisií výfukových plynov.
Podobný záver priniesol aj magazín Car and Driver. V ich teste crossover Honda CR-V s bežným turbo motorom skúšali na 87-oktánovom a 93-oktánovom benzíne. Hoci na dynamometri zaznamenali nepatrný nárast výkonu (+7 koní), pri reálnej jazde sa výhoda stratila, zrýchlenie 0-100 km/h bolo prakticky rovnaké (dokonca o 0,1 sekundy horšie na prémiovom benzíne) a spotreba na diaľnici sa zlepšila len o 1 %. To rozhodne nevyváži približne 20 % vyššiu cenu paliva.
Možno si teraz pýtaš, či by si mal teda tankovať prémiové palivo alebo nie. Krátka odpoveď znie, že ak to tvoj motor nevyžaduje, tak nie. Jediný rozdiel pocítiš v peňaženke a nie vo výkone auto.