Prišli ste práve domov s veľkým nákupom a zistili, že polovicu z neho ste vlastne ani nechceli kúpiť? Obchod vás pravdepodobne zmanipuloval.
Jasné, je pohodlné, keď sú produkty, ktoré spolu majú niečo spoločné vedľa seba. No nie je to len preto, aby vám ušetrili cestu. „Párovanie“ potravín je často spôsob, ako spotrebiteľov nalákať na kúpu niečoho, čo vlastne vôbec nechce.
Umiestnenie tovaru na poličke je tiež skvelý ťah. To, čo je drahšie a zaujímavejšie pre reťazec je na úrovni očí. Pochúťky pre deti zase často umiestňujú nižšie, aby na ne dosiahli aj títo „malí konzumenti“.
Najčastejšie kupované produkty ako mlieko a chlieb sú väčšinou umiestnené niekde v strede reťazca, aby ste si najprv všimli stovky druhov iného tovaru, kým prídete k jedinej veci, ktorú ste pôvodne chceli.
Zľavové kupóny tiež nerozdávajú len kvôli dobrému svedomiu. Väčšinou sú aj s podmienkou kúpy aspoň dvoch výrobkov alebo nákupu nad xy €. Nakoniec ste teda zase takmer nič neušetrili.
To, že niečo núkajú v akciu neznamená, že to niekedy bude stáť plnú sumu uvedenú na cenovke. Určite ste si niekedy všimli, že suma, z ktorej je akcia, sa nikdy výrobku skutočne netýkala. A väčšinou stál menej, ako je uvedené.
Pekárne priamo v reťazcoch sú fajn vec, pokiaľ nezacítite krásnu vôňu čerstvého pečiva a kúpite aj to, ktoré ste nechceli. Vôňa je veľkým lákadlom na zákazníkov.
Všimli ste si niekedy, že počas týždňa hrá vo väčšine obchodov skôr pomalá hudba, ktorá vám necháva čas na rozmyslenie, vyskúšanie vecí či porovnanie produktu. Počas víkendu, keď sú reťazce plné, ľudí sprevádza rýchla, hlasnejšia melódia. Tá podvedome zrýchľuje aj rozhodovanie a pohybovanie po obchode.
Záleží aj od veľkosti nákupného košíka. Pri jednom teste, zväčšili objem vozíkov o polovicu a spotrebitelia začali nakupovať o 19% viac tovaru.
Málo červeného mäsa
Rady pri pokladniach sú niekedy na nevydržanie. Prečo pri ne nepostaviť regály so sladkosťami?
Predpripravené stojí niekoľkonásobne viac.
Kreatívne usporiadanie potravín tiež často zaujme.
Koľkokrát ste si kúpili niečo, čo ste v obchode zdarma ochutnali? Nie je zlé skúsiť nový výrobok, horšie je že je často aj tak drahý či s podmienkou kúpy viacerých kusov. No prečo by ste to nekúpili, keď to bolo také chutné?
Kupovanie vo veľkom. Je často výhodnejšie, no tiež nepotrebné. Ceny nie sú až o toľko výhodnejšie a záruka tiež netrvá večne.
Máte niekedy v obchode klaustrofóbiu? Uličky sú úzke, priestor medzi tovarom takmer žiaden. To aby ste si všetko stihli všimnúť a hodiť do košíka.
Zdroj: .src