Dnes v každej domácnosti nájdeme jedno alebo dve autá, a preto by sa mohlo zdať, že ich dokonalo poznáme a vieme, ako sa o ne starať. Opak je ale pravdou. Častokrát robíme „školácke chyby“. Napríklad mnoho ľudí nevie, kedy je výhodné a kedy nevýhodné používať tempomat. Alebo tankujú palivo po „hrdlo“ nádrže, čo môže viesť k poškodeniu systému na odvádzanie pár, známeho aj ako EVAP.
Dnes sa pozrieme na ďalšiu zaujímavú tému, ktorou je spotreba paliva auta a to, ako ju ovplyvňuje tlak v pneumatikách. Budeš prekvapený, ako nedofúkane gumy ovplyvňujú to, koľko benzínu, resp. nafty minieš.
Prečo gumy strácajú vzduch?
Určite si už viackrát cestoval autom a mal si gumy na prvý pohľad mäkšie, než je normálne. Často sa to deje, keď dôjde k ochladeniu. Vtedy má vzduch tendenciu sa stiahnuť. Ak si nemal ale „podvyživené“ pneumatiky vzduchom, tak dlhšou jazdou vzduch naberie na objeme. Mnoho ľudí si ale neuvedomuje, že pneumatiky strácajú vzduch aj prirodzene. V priebehu času dochádza k postupnému úniku vzduchu cez malé póry v materiáli. Tento jav je prirodzený a zvyčajne spôsobuje stratu približne 1-2 PSI (tlaková jednotka) za mesiac. To zodpovedá približne 3 až 5 % z celkového objemu vzduchu v pneumatike.
Gumy by si mal preto pravidelne kontrolovať a dofúknuť do nich vzduch, ak je to potrebné.
Prečo dochádza k vyššej spotrebe, keď pneumatiky nemáš správne nafúkané?
Vysvetlime si ale najprv, čo spôsobuje vyššiu spotrebu. Odpoveď nájdeme vo fyzike. Keď sú pneumatiky správne nafúknuté, auto dosahuje lepšiu spotrebu paliva, pretože správny tlak minimalizuje odpor medzi pneumatikou a vozovkou. Tento jav sa nazýva „valivý odpor“ a nižší valivý odpor znamená, že motor nemusí pracovať tak intenzívne na pohyb vozidla, čo šetrí palivo. Čím je ale valivý odpor vyšší, tým viac energie musí vozidlo vynaložiť na prekonanie odporu, čo vedie k vyššej spotrebe paliva.
Inými slovami, predstav si dve situácie. V prvej je pneumatika nafúknutá a pevná. V tomto prípade spotreba paliva je nižšou. Ak je ale „rozpľasknutá“, tak zvyšuješ plochu dotyku medzi pneumatikou a vozovkou. V tomto prípade musí auto vynaložiť viac energie, aby sa pohlo.
Ako tlak v pneumatikách ovplyvňuje spotrebu paliva?
Prejdime ale teraz k spotrebe paliva autom. Konkrétne k tomu, ako tlak v pneumatikách ovplyvňuje jeho spotrebu. Pri nízkom tlaku sa zväčšuje kontaktná plocha medzi pneumatikou a cestou, čo spôsobuje vyšší odpor a tým aj väčšie zaťaženie motora.
Štúdia Národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) v USA zistila, že každé 1-percentné zníženie tlaku v pneumatikách korelovalo s 0,3-percentným zvýšením spotreby paliva. Čo to ale znamená? Podhustenie pneumatiky o 10 percent zvyšuje spotrebu paliva o 2 percentá. Môže sa to zdať ako zanedbateľná strata paliva. Je tam ale jedno veľké ALE.
Aby bolo viditeľné voľným okom, že pneumatiky sú podhustené, musí tlak zvyčajne klesnúť o približne 20–25 % pod odporúčanú hodnotu. Napríklad, ak je odporúčaný tlak v pneumatike 30 PSI, pokles na približne 22–24 PSI už môže byť voľným okom pozorovateľný ako mierne sploštený tvar pneumatiky. Inými slovami, to, že máš nesprávne naplnené pneumatiky vzduchom, si všimneš niekedy, keď máš vyššiu spotrebu paliva o približne 5 %. Teraz si daj ruku na srdce, keď vidíš mierne sploštenú pneumatiku, utekáš na pumpu, aby si si ju dofúkal, alebo si povieš, „to je ešte v pohode“?
Aký má byť typický tlak v pneumatikách?
Ak by sme sa pozreli na bežné auto (pozn. osobné vozidlo so stredným výkonom zvyčajne s objem motora od 1,2 do 2,5 litra), tak by si v pneumatikách mal mať tlak približne 30-35 PSI. Ak teda tlak klesne o 1 PSI, množstvo uniknutého vzduchu predstavuje síce malé, ale dôležité množstvo, ktoré už dokáže ovplyvniť výkon a spotrebu paliva. Pre lepšiu predstavu, 1 PSI je zhruba 0,07 baru, čo v pneumatikách bežného auta môže predstavovať približne 0,25 litra vzduchu pri každom úniku.
Mimochodom, vedel si, že na každých približne 40 kilogramov nákladu, ktoré vozíš v kufri auta, zvyšuje spotrebu paliva o približne 2 %? Dovoľ nám v súvislosti s touto témou, dať ti do pozornosti článok, v ktorom sme sa venovali tomu, ako môžeš znížiť spotrebu paliva.