Lietanie je pre mnohých stresujúce a to aj napriek tomu, že ide o štatisticky najbezpečnejšiu formu dopravy. Možno ste to nevedeli, ale lietanie je oveľa bezpečnejšie ako cesta autom a to aj napriek tomu, že lietadlá lietajú vo výške 10 až 12-tisíc metrov nad zemou. No ten pocit, že človek nedrží pevne vo svojich rukách „volant“, môže u mnohých nahnať panický strach. Ten sa môže znásobiť ešte potom, ak vidí, že časť ľudí na okolo používa smartfóny a neprepli si ich do režimu lietadla, hoci ich na to personál lietadla vyzýval.
Prečo si musíme prepnúť telefón do režimu lietadla
Hoci sa môže zdať, že nad našimi hlavami je celkom kľud a sem tam preletí nejaké to lietadlo, tak opak je pravdou. Deň čo deň totiž vzlietne v priemere okolo 100-tisíc lietadiel. Ide ako o lietadla na osobnú prepravu, dopravné lietadlá a podobne. Rovnako treba povedať, že väčšinou operujú vo výške 10 až 12 kilometrov z dôvodu, že v tejto výške je vzduch redší no stále dostatočne hustý na bezpečný let, vďaka čomu musia prekonať menší odpor a šetria tak palivo. Znamená to, že „letecká diaľnica“ je pomerne frekventovaným miestom. Nehovor viac o tom, že lietadlá sa musia skoordinovať pri vzlietaní a pristávaní, aby nenastali kolízne situácie.
Prejdime ale k tomu, prečo si musíme vypínať smartfóny, resp. ich prepnúť do režimu lietadla. Ako vysvetľuje Cierra Mistt vo svojom TikTok videu, tak hoci piloti ovládajú svoje lietadlá, tak v skutočnosti sa musia riadiť s leteckými dopravnými úradmi. Na tému upozornil portál delicious.com.au.
@cierra_mistt airplane mode EXPLAINED ✈️💙 up next: more juicy deets on the crashpad life 🤭🙈 #DontSpillChallenge #GossipGirlHere #fyp ♬ original sound – Cierra Mistt
„Od chvíle, keď sa zatvoria nástupné dvere, až do chvíle, keď pristávame, piloti nasledujú špecifické pokyny, ktoré im dáva skupina ľudí na zemi, ktorá má na starosti riadenie letovej prevádzky. Úlohou riadiacich letových prevádzok (skrátene ATC) je „zabezpečiť, aby lietadlá bezpečne vzlietli a pristáli bez toho, aby narazili do seba.“, vysvetľuje Mistt.
Možno sa teraz pýtate, čo to má spoločné s vašim smartfónom. No na to, aby mohli piloti komunikovať s riadiacimi centrami, tak používajú frekvencie. Už asi tušíte, kam smerujeme. Aj smartfóny na komunikáciu s ďalšími zariadeniami v sieti používajú frekvencie. Existuje riziko, že ak by sme všetci mali zapnuté telefóny na palube lietadla a používali ich ako normálne, tak by sa tieto signály mohli navzájom rušiť. Režim lietadlá robí to, že odpojí smartfón od najbližšej komunikačnej veže a prestane s ňou komunikovať. Vy tak nemôžete prijímať a ani odosielať telefonáty, SMS či dáta.
„Predstavte si, aké zlé by to bolo pre pilota, ktorý zo zeme prijíma pokyny z ATC, ak by náhle stratil signál a (potreboval) začať lietať naslepo. Všetko preto, že to zachytila frekvencia telefónu cestujúceho.“
Ide o prevenciu, hoci…
Treba ale doplniť, že vzájomné rušenie signálov je pomerne zriedkavé a tak, keď uvidíte niekoho so zapnutým mobilom v ruke, tak to automaticky neznamená, že piloti nemôžu komunikovať s riadiacimi vežami. No podľa stránky boeing.com riziko nie je nulové.
„Prevádzkovatelia komerčných lietadiel hlásili početné prípady prenosných elektronických zariadení ovplyvňujúcich systémy lietadla počas letu. Tieto zariadenia, vrátane prenosných počítačov a palmtopov, audio prehrávačov/rekordérov, elektronických hier, mobilných telefónov, prehrávačov kompaktných diskov, elektronických hračiek a laserových ukazovátok, boli podozrivé z toho, že spôsobujú neobvyklé udalosti, ako je odpojenie autopilota, odbočenie z kurzu,..“, vysvetľuje stránka výrobcu lietadiel.
To je aj dôvod, prečo Boeing odporúča, aby zariadenia ktoré zámerne vysielajú elektromagnetické signály, ako sú mobilné telefóny a ďalšie, boli vypnuté počas všetkých fáz letu.
Záverom treba ale povedať, že ani FAA (Federal Aviation Administration), ani FCC (Federal Communications Commission) nenašli presvedčivý dôkaz, ktorý by priamo spájal mobilné telefóny s poruchou lietadla. Existujú však neoficiálne dôkazy o telefonických hovoroch počas letov, ktoré spôsobujú výkyvy v GPS lietadla. Možno sa preto pýtate, prečo telefóny nie sú povolené. No na to, aby ich oficiálne povolili, tak by trebalo testovať každé jedno zariadenie, aký má vplyv na riadny chod technológií v lietadle a vzhľadom na to, že každý mesiac sa môžeme stretnúť s desiatkami nových modelov smartfónov, tak by to bolo nepraktické.