klima v aute
Zdroj: Vedelisteze.sk
Jednohubky, Zaujímavosti

Vedel si, že väčšina šoférov používa klímu v aute nesprávne? Robia tieto 2 chyby. Jedna z nich vedie k tvorbe plesní

Dnes prakticky v každej domácnosti nájdeme jedno a často aj dve autá. Ale aj napriek tomu, že autá používame prakticky deň čo deň, tak ich nie vždy používame s kostolným poriadkom. Nehovor viac o tom, že niektoré funkcie áut často objavujeme aj niekoľko rokov potom, ako sme si ho kúpili. Skvelým príkladom je tlačidlo na spätnom zrkadlo, o ktorom veľká časť šoférov ani nevie, že tam je.

Dnes sa pozrieme na ďalšiu zaujímavú tému, ktorou je klíma v aute. Možno si práve hovoríš, že tam nie je nič nové, čo by si sa mohol dozvedieť. Prezradíme ti ale, že je tam hneď niekoľko zaujímavosti.

Mnoho ľudí nesprávne zapína a vypína klímu. Určite si hovoríš, veď na tom nič nie je, čo sa tam môže pokaziť. Budeš prekvapený.

Ako správne zapnúť a vypnúť klímu v aute?

Vieš, ako kedy by si mal až spustiť klímu v aute? Určite nie hneď potom, ako ho naštartuješ…

Ak štartuješ auto spolu s klímou v jednom momente, tak to môže mať negatívny následok na motor a aj samotný klimatizačný systém. V prvom rade neprimerane namáhaš batériu v tvojom aute. Dôvod, prečo sa tak deje, je, že vyvíjaš vysoký nápor na batériu, ktorý musí zabezpečiť dostatočný výkon pre štartér a ďalšie základné funkcie vozidla. Inými slovami, ak je klimatizácia zapnutá počas štartovania, zvyšuje sa záťaž na batériu a elektrický systém, čo môže viesť k predčasnému opotrebovaniu batérie alebo elektrických komponentov​. To ale nie je všetko, čo by si mal vedieť.

klima v aute ventilator_2_2.jpg

Zdroj: Vedelisteze.sk

Ďalšou vecou, ktorú si málokto uvedomuje, je, že klíma je jeden z najviac energetických náročných systémov v aute. Kompresor klimatizácie je poháňaný motorom cez remeň, čo znamená, že ak je klimatizácia zapnutá hneď po naštartovaní, motor musí pracovať ťažšie, aby zvládol dodatočnú záťaž. To môže byť problém hlavne pri studených štartoch, keď motor ešte nie je zahriatý a olej nie je riadne rozptýlený všade tam, kde by mal byť.

Ani vypnutie klímy nie je len tak

Možno si práve hovoríš, že už vieš všetko. Vedz, že tomu tak nie je. Aj vypnutie klímy je hotová veda. Pravdepodobne to robíš aj ty, klímu máš spustenú do momentu, kým nevypneš motor. Ak to tak robíš, klímu vypínaš zle. Môže to zanechať dokonca stopu aj na tvojom zdraví.

Klímu na aute by si mal vypnúť niekoľko minút predtým, ako vypneš motor. Aspoň  3-4 minúty predtým, ako dorazíš do cieľa. Ideálne by ale bolo aspoň 5 až 10 minút. Ak vypneš klímu niekoľko minút predtým, ako vypneš motor, umožní systému vychladiť sa a odpariť zvyšnú vlhkosť v odparovači. Možno sa teraz pýtaš, prečo je to dobré? Vďaka tomu sa znižuje riziko tvorby plesní a baktérií, ktoré by mohli spôsobovať nepríjemné zápachy a prípadne aj zdravotné problémy.

Mimochodom, ako vypneš klímu, tak nechaj ešte bežať niekoľko minút ventilátor. Ide o najúčinnejší spôsob, ako sa zbaviť vlhkosti. Predídeš tak tvorbe plesní.

ventilator v aute_2

Zdroj: Vedelisteze.sk

Okrem toho, že touto fintou predídeš skorším problémom s opotrebovaním klímy, tak zároveň môžeš predĺžiť aj životnosť klimatizačného systému, keď ho riadne vysušíš pred vypnutím motora.

Mohlo by sa Vám tiež páčiť

facebook logo
Daj nám Like na Facebooku a získaj prístup k tým najzaujímavejším novinkám medzi prvými.