Pneumatiky na tvojom aute zohrávajú kľúčovú rolu v tom, aby jazda autom bola bezpečnou. Jedným z kľúčových parametrov je dezén. Vedel si, že na to, aby si mohol gumy používať u nás, tak dezén na letných pneumatikách musí byť najmenej 1,6 mm a v prípade zimných 3 mm?
Ak je jeho hĺbka nižšou, tak by si gumy mal čo najskôr vymeniť. Nejde ale iba o dezén, ktorý zohráva kľúčovú úlohu v tom, ako dobre auto drží na ceste. Vo všeobecnosti by si pneumatiky mal meniť najneskôr po šiestich rokoch. V prípade zimných, viacero expertov ich radí meniť skôr, a to už po štyroch či piatich rokoch. Samozrejme ale, veľa závisí aj od toho, ako jazdíš a ako gumy skladuješ. Správnou jazdou a vhodnými podmienkami, môžeš ich životnosť predĺžiť.
Poďme sa ale pozrieť na ďalšiu zaujímavú tému a tou je, kedy by si mal letné pneumatiky vymeniť za zimné.
Aký je rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou?
Pre zimné pneumatiky je typické, že majú hlbší dezén, čo zabezpečuje, že lepšie odvádzajú vodu či sneh. Inými slovami, vďaka tomu lepšia držia na ceste.
Málokoho ale napadne, že nejde len o dezén, ktorý pomáha pneumatike udržať auto pevne na ceste. Ďalším a nemenej podstatným rozdielom je materiál, z ktorého je pneumatika vyrobená. Možno si povieš, že „guma ako guma“, nie je to ale pravda.
Letná pneumatika je vyrobená z tvrdšej gumovej zmesi, ktorá je navrhnutá tak, aby poskytovala optimálnu priľnavosť na teplých povrchoch a zabezpečovala stabilitu pri vyšších teplotách.
Ako už asi tušíš, tak pri zemných pneumatikách, je to opačne. Zimné pneumatiky obsahujú špeciálne polyméry a zmäkčovadlá, vďaka ktorým zostávajú pružné a mäkké aj pri nižších teplotách. Táto vlastnosť je pre ne kľúčová, pretože umožňuje lepšiu priľnavosť k studenému asfaltu a vynikajúcu trakciu na snehu a ľade.
Okrem toho, zimné pneumatiky obsahujú siliku, ktorá zlepšuje ich výkon v nízkych teplotách. Ak by si nevedel, čo je to silika, tak ide o chemickú zlúčeninu (pozn. oxid kremičitý), ktorá sa pneumatikách používa v podobe jemného prášku, ktorý sa pridáva do gumovej zmesi s cieľom zlepšiť jej vlastnosti, najmä trakciu a životnosť.
Pri akej teplote by si mal vymeniť letné pneumatiky za zimné?
Pravdepodobne už asi tušíš, prečo je nebezpečné jazdiť s letnou pneumatikou pri nízkych teplotách. Pneumatika totiž mení svoje vlastnostní. Tvrdšia guma (letná pneumatika) stráca schopnosť „priľnúť“ k vozovke, čo vedie k zníženej trakcii. To je zvlášť nebezpečné na mokrom, zasneženom alebo zľadovatenom povrchu, kde sa zvyšuje riziko šmyku. Inými slovami, budeš mať menšiu kontrolu nad autom.
Prejdime ale k tomu, pri akej teplote by si mal prezuť pneumatiky. Keď vonku klesnú teploty pod 7 °C, letné pneumatiky začínajú tvrdnúť, čo mení ich vlastnosti k horšiemu. Inými slovami, keď teplota klesne pod 7 stupňov, mal by si mať pneumatiky už prezuté alebo ich čo najskôr prezuť.
Samozrejme, platí to aj opačne, keď je teplota nad 7 °C nejakú dobu a je predpoklad, že teplota znova neklesne, tak by si mal prezuť zimné pneumatiky na letné. Dôvodom je, že ich nielenže rýchlejšie opotrebuješ, ak jazdíš s nimi pri vyšších teplotách, ale rovnako menia svoje vlastnosti k horšiemu.
Kedy musíš prezuť pneumatiky podľa zákona?
Mimochodom, vedel si, že na Slovensku nie je v legislatíve presne dané, ku ktorému dátumu, by si mal mať prezuté pneumatiky?
Naše zákony nútia používať zimné pneumatiky v situácii, keď sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námraza. Rovnako ale, pneumatiky musíš mať včas prezuté aj v situácii, keď poveternostné podmienky predikujú sneh, prípadne ľad či námrazu na vozovke. Ide ale len o našu legislatívu. V zahraničí sú podmienky častokrát rôzne, kedy musíš prezuť pneumatiky.
Napríklad ale v Česku, zimné pneumatiky musíš mať obuté od 1. novembra do 31. marca (alebo dlhšie, ak je na cestách sneh či námraza).
Máš už prezuté pneumatiky na svojom aute? Daj nám vedieť nižšie v komentároch alebo na sociálnych sieťach.