V súčasnosti najväčší britský maloobchodný reťazec Marks & Spencer riskuje svoju popularitu tým, že sa chystá urobiť vážny krok. Vypnúť hudbu v pozadí tzv. “background music” vo svojich predajňach.
Ale je to až taký radikálny krok?
Hudba má pôsobiť na zákazníkov nenútene, aby minuli v obchode väčší obnos peňazí. Pri otázke ako hudbu v predajniach vnímajú zákazníci by vám väčšina z nich odpovedala, že buď ju vôbec nevnímajú alebo dokonca, že ich znervózňuje. Tak prečo vlastne hrá ?
Má ľudí prinútiť míňať viac
Táto background music sa nazýva muzak, čo je vlastne značka známej spoločnosti, ktorá je sprostredkovateľom tejto hudby do maloobchodných predajní a iných zariadení. Pôvodne bola zavedená do tovární s výrobnými linkami a do hotelov v snahe zlepšiť produktivitu zamestnancov. Malo to však opačný efekt, nakoľko si pracovníci začali tlieskať, spievať a dokonca neváhali tancovať.
Tým sa táto snaha vrátila na začiatok. Muzak si preto najal tým audio architektov, ktorých úlohou bolo nájsť spôsob ako by hudba mohla zlepšiť produktivitu. Výsledkom bola zvuková stopa v trvaní pätnástich minút, počas ktorých sa hlasitosť a tempo hudby postupne zvyšovali, kým sa hudba úplne nevypla.
img: via arachnaut.org
Snahou bolo vytvoriť hudbu bez vokálov alebo výrazných hudobných nástrojov, ktorá by ustupovala do pozadia (bez toho aby si to zamestnanci uvedomili) a viedla zamestnancov k väčšiemu nasadeniu.
Muzika vás má udržať v obchode dlhšie
Nezávislá štúdia preukázala nárast produktivity o 9,1% a v kanceláriach zníženie preklepov o viac ako 40%. Už či boli alebo neboli tieto výsledky spoľahlivé, myšlienka upadla. Dnes sa zameriavajú na vytvorenie relaxačnej nálady, aby zákazníci spomalili a trávili viac času prezeraním si produktov a kúpili toho viac.
Štúdia z roku 1982 v Journal of Marketing ukázala, že počas deviatich mesiacov boli tržby o 38,2 % vyššie pri pomalšie hrajúcej hudbe ako pri rýchlejšom tepme, hoci sami zákazníci v odchode tvrdili, že si to vôbec neuvedomili.
Ďalší výskum vo Veľkej Británii z roku 2003 ukázal, že výber klasickej hudby viedol ľudí k tomu, že za večeru v reštaurácii minuli viac ako pri popovej hudbe, čím poukázali na fakt, že nielen samotná hudba má vplyv na ľudí, ale rovnako výber hudobného štýlu.
Napriek všetkým skutočnostiam, spoločnosť M&S tvrdí, že k odstráneniu tejto hudby pristupuje na základe ohlasov zákazníkov, ktorí tvrdia, že radšej nakupujú v tichosti, ako pri nenápadnej melódii.
img: via tmgrup.com