Písal sa rok 1934, keď legendárny umelec Diego Riviera dostal zákazku, namaľovať na steny budovy RCA v Rockefellerovom centre maľbu s názvom „Človek na križovatke“. Maľba mala zobrazovať voľbu človeka, medzi neistotou a nádejou s víziou novej lepšej budúcnosti. Celkom pekný začiatok, až na to, že svoju maľbu žiaľ nestihol ani dokončiť.
Táto Rivierova maľba rozbúrila hotové šialenstvo. Jeho práca bola pozastavená a bol mu vyplatený celý honorár len preto, aby sa Riviera „dobrovoľne“ vzdal autorských práv. Prečo? Po všetkých tých rokoch je záležitosť s Rivierovimi freskami detektívnou ilustráciou zobrazujúcou napätie medzi umením a politikou.
Na obrázku je vidieť pôvodný návrh maľby
Pôvodný návrh maľby mal zachytávať troch mužov v strede: roľníka, vojaka a robotníka. Riviera sa do maľby rozhodol zakomponovať príslušníkov niekoľkých komunistických skupín na čele s Vladimírom Leninom. Podľa niekoľkých teórií však Riviera okrem toho, zakomponoval do diela aj detail, ktorý pobúril nielen príslušníkov politických skupín, ale takisto aj celú rodinu Rockeffelerovcov.
Kliknite pre zväčšenie:
Presná replika Rivierovej zničenej maľby, ktorú môžete nájsť v Palacio de Bellas Artes v Mexico City
Ako máte možnosť vidieť, na pravej strane diela bola podoba Lenina a na ľavej strane bol nelichotivý portrét Rockefellerovho otca, popíjajúceho whisky v spoločnosti mladých koketujúcich slečien. Rockefellerovci boli z maľby natoľko pobúrení, že bolo samotné dielo bez ohľadu na umeleckú hodnotu nakoniec zničené.
Náhly prevrat od pôvodného návrhu
Expertka Linda Downs hovorí, že pravým dôvodom toho, že Rockefeller dal odstrániť Rivierove maľby boli rozvracajúce sa záujmy a to, že Riviera maľoval niečo, čo sa vymykalo štandardnej predstave, ktorú mu pôvodne vnútili tí, pre ktorých dielo maľoval.
Nikto sa už asi nedozvie, aký bol pravý dôvod Rivierovho chovania a tak náhleho prevratu od pôvodnej myšlienky. Odborníci sa zhodujú na tom, že dielo bolo výnimočné a s jeho zničením sa zničil aj kus kvalitnej histórie a umenia.