modre oci
Nezaradené

9 faktov o filmových traileroch, ktoré dokážu prekvapiť

Pri filmových traileroch vieme stráviť veľa času, najmä ak sa rozhodujeme o tom, aký film si najbližšie pôjdeme pozrieť do kina. Viete však ako sa časom vyvíjali? Tu je 9 zaujímavých a miestami aj zábavných či prekvapujúcich faktov o filmových traileroch.

Prvé sa objavili už v roku 1913.

Trailery sa tu nachádzajú asi tak dlho ako aj samotné filmy. Prvý sa objavil pred viac ako 100 rokmi a nepropagoval práve konkrétny film ale muzikál na Broadway The Pleasure Seekers. Trailer bol vytvorený z videozáznamu zo skúšky muzikálu, onedlho neskôr tvorca tohto traileru Nils T. Granlund začal podobné upútavky tvoriť pre najznámejšieho herca tej doby – Charlieho Chaplina.

Zvykli ich premietať až po filme.

Pojem „trailer“ pochádza z pôvodného umiestnenia týchto upútaviek na záver filmu, tie sa už len ako keby vliekli po konci. Z tohto anglického pojmu „trailing“ čiže vliecť sa, pochádza aj dnešný názov. Tvorcovia si až neskôr uvedomili, že množstvo divákov automaticky po skončení filmu odchádza, a tak ich presunuli ešte pred úplný začiatok.

Tvorba filmových trailerov sa stala monopolom.

Takmer všetky trailery v rokoch 1919 až 1960 boli vytvorené spoločnosťou National Screen Service, ktorá mala v tejto oblasti monopol na tvorbu. Neskôr začala produkovať aj filmové plagáty a iné produkty. Ich nadvláda skončila v 60. rokoch keď si niektorí tvorcovia filmov, ako napríklad Alfred Hitchcock začali robiť vlastné trailery.

Alfred Hitchcock pre film Psycho vytvoril 6 minútový trailer.

Jeho trailer pre Psycho z roku 1960 mal plných 6 minút a skladal sa väčšinou zo scén, ktoré ukazovali Hitchcocka prechádzajúceho sa po miestach natáčania, opisujúc časti filmu. Je to unikátny trailer, ktorý vysvetľuje takmer celý film a aj napriek tomu nič závažné neprezrádza.

Dĺžka trailerov je teraz obmedzená.

V roku 2014 Národná asociácia majiteľov kín ustanovila, že trailery by nemali byť dlhšie ako dve minúty. Udávajú však výnimku distribútorom filmu v priebehu jedného roka ak sú presvedčení o tom, že limit ich filmu by mal byť dlhší. Väčšina kín prezentuje približne 8 trailerov pred samotným filmom, čo tvorí približne 20 minút celkového času.

Švédsky umelec tento rok vypustil sedemhodinový trailer.

Ander Weberg vytvoril trailer, ktorý má až sedem hodín. Je určený pre jeho experimentálny film s názvom Ambiancé, ktorý má mať celkovú dĺžku dokonca 720 hodín.

Prvé trailery prezentovali najmä mená hviezd.

Prvé filmové trailery mali v sebe len málo zo zápletky, skôr sa prezentovali slávnymi menami. Len zopár trailerov dávalo zmysel, zamerané boli skôr na určité efekty a mená, ktoré mohli k filmu pritiahnuť viac divákov.

Don Lafontaine bol nositeľom najznámejšieho hlasu z trailerov.

Množstvo filmových trailerov nahovoril práve on, nahral ich viac ako 5000 a medzi nimi bol napríklad Sám doma či Mad Max 2. Zomrel v roku 2008.

lafontaine_0img: donlafontaine.com

Trailer pre film Drive viedol k súdnemu procesu.

Niektoré trailery sú obviňované z toho, že prezradia príliš veľa, iné zase príliš málo. V roku 2011 Sarah Deming z Michiganu žalovala Film District, distribútorov filmu Drive, pretože podľa nej ho predali podobne ako upútavku filmu Rýchlo a zbesilo z roku 2009. V jej žalobe stálo, že trailer priniesol malú podobnosť k akčnému závodnému filmu a v samotnom prevedení mal Drive len veľmi málo jazdenia.

.src

 

Prihlás sa k odberu noviniek z Vedelisteze.sk cez Google správy

Mohlo by sa Vám tiež páčiť

facebook logo
Daj nám Like na Facebooku a získaj prístup k tým najzaujímavejším novinkám medzi prvými.