Zdroj: Vedelisteze.sk
Jednohubky, Zaujímavosti

Vieš, prečo by si mal pri parkovaní používať aj ručnú brzdu? Mnoho ľudí o tomto nevie, alebo ju nepoužíva, robia ale veľkú chybu

Auto nájdeme dnes prakticky v každej domácnosti a preto sa môže zdať, že ťa nemôže nič prekvapiť na tom, ako funguje a ako by sme mali s ním zaobchádzať. Nedávno sme sa pozreli na tému, čo sa deje s motorom a jeho komponentami v tvojom aute, keď jazdíš s prázdnou nádržou.

Dnes sa pozrieme na ďalšiu zaujímavú tému, ktorou je parkovanie. Na tému, ako správne parkovať, resp. na častú chybu nižšie, upozornil známy tvorca videí dominiccars_sk, ktorého môžeš sledovať na Instagrame.

Vieš, ako správne parkovať?

Parkovanie je pre mnohých nočných morou. Hlavne, keď treba zacúvať do úzkeho priestoru. Tomuto problému sa ale nebudeme venovať. Túto pasáž teraz preskočíme.

parkovisko parkovanie
Vedelisteze.sk

Čo býva častým neduhov vodičov, je, čo robia potom, ako zastavia vozidlo. Zaradia jednotku a spokojne odídu preč. Nuž, takéto parkovanie v niektorých prípadoch ti môže spôsobiť pomerne veľa problémov vrátane škôd na aute. Možno sa teraz pýtaš, aké. Pokiaľ parkuješ na rovine, tak nejde o nič zlé, ak necháš auto na rovine so zaradenou jednotkou. Akonáhle ale stojíš v kopci, vždy by si mal zatiahnuť aj ručnú brzdu, na čo mnoho vodičov zabúda. „Veď auto stojí“. Nejde ale o jedinú chybu, ktorej sa vodiči dopúšťajú.

Takýto je správny postup ako zaparkovať

Možno si teraz povieš, že ju zaťahuješ, teda že ty parkuješ správne. Aj tu robí ale kvantum vodičov zásadnú chybu. Po správnosti by si mal auto zastaviť a stlačiť brzdový pedál. Potom je potrebné vyradiť rýchlosť do neutrálu a zatiahnuť ručnú brzdu. Pozor, ešte stále by si nemal zaradiť rýchlosť. Teraz daj nohu dole z brzdy a nechaj auto, aby si „sadlo“. A až potom zaraď jednotku.

paka na riadenie rychlosti auto
Zdroj: Vedelisteze.sk

Prečo by si mal v kopci vždy použiť ručnú brzdu?

Možno sa teraz pýtaš, prečo by si mal dať v kopci vždy ručnú brzdu. Veď auto stojí na mieste aj bez nej. Odpoveď je taká, že ak ju nezatiahneš, tak celá hmotnosť auta bude pôsobiť na prevodovku, spojku a rovnako aj rozvody, ktoré sa môžu skôr vyťahať či poškodiť. Okrem toho autá s nižšou hmotnosťou alebo horšou kompresiou sa môžu pohnúť.

rucna brzda auto_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Zároveň, ak máš auto s automatickou prevodovkou, a spoliehaš sa iba na prevodovku, môže dôjsť k nadmernému zaťaženiu parkovacej západky. Táto západka je len malý kovový kolík, ktorý drží vozidlo na mieste, a keď je pod veľkým tlakom, môže sa poškodiť alebo zlomiť.

Vieš, ako vytočiť kolesá?

Vo všeobecnosti by si nemal parkovať s vytočenými kolesami do jednej či druhej strany. Dôvodom je, že to spôsobuje nadmerné opotrebovanie niektorých komponentov. No ako to býva zvykom, tak „výnimka potvrdzuje pravidlo“. V prípade parkovanie v kopci, by si mal kolesá vytočiť do strany tak, aby sa opierali o obrubník. Dôvodom je, že ak by zlyhali brzdy, tak auto sa ti nerozuteká dolu kopcom, ale ostane opreté o obrubník. Ak by sa auto predsa len rozutekalo, tak nepôjde do stredu cesty ale mimo nej.

Poznáš aj ty ďalšie neduhy, ktorých sa ako šoféri často dopúšťame? Daj nám o nich vedieť nižšie v komentároch alebo na sociálnych sieťach.

Mohlo by sa Vám tiež páčiť

facebook logo
Daj nám Like na Facebooku a získaj prístup k tým najzaujímavejším novinkám medzi prvými.