Niektoré veci sa nám môžu zdať na prvý pohľad ako nezmysel a iné ako geniálny nápad, no situácia je úplne opačnou. Skvelým príkladom sú uhorky balené v plaste. Vďaka plastu vydržia čerstvé raz tak dlho a ak zachránime viac ako 1 % uhoriek týmto spôsobom, tak je to väčší prínos pre prírodu, ako keby sme ich museli zahodiť a zničiť.
Prejdime ale teraz k téme áut. Dnes sme si povedali, prečo tachometer auta ukazuje vyššiu rýchlosť v porovnaní s tou, ako skutočne ideš. Prejdime teraz k pneumatikám.
Určite si si už všimol, že pneumatiky na aute, bicykloch a podobne, majú drobné gumené vlásky. Rozmýšľal si niekedy nad tým, prečo je tomu tak? Poďme sa na túto tému pozrieť bližšie.
Ovplyvňujú tieto drobné gumené vlásky vlastnosti pneumatík?
Určite si všimol, že pneumatiky áut majú drobné gumené vlásky. Možno si hovoríš, že ovplyvňujú vlastnosti pneumatík, ako sa správajú na ceste. Ak si tomu veril, tak vedz, že sa mýliš.
V skutočnosti nemajú žiaden vplyv na to, ako auto sedí na ceste. Sú príliš malé a jemné na to, aby mali akýkoľvek vplyv na priľnavosť, ovládanie, trakciu alebo iné jazdné vlastnosti pneumatiky.
Sú len kozmetickou charakteristikou a časom sa prirodzene opotrebujú počas používania. Po niekoľkých kilometroch jazdy po ceste sa vlásky samovoľne zoderú alebo opotrebujú bez toho, aby si ich musel manuálne odstraňovať.
Inými slovami, nemajú žiadny funkčný význam a na jazdné vlastnosti pneumatiky nemajú vplyv.
Prečo majú pneumatiky drobné gumené vlásky?
Možno sa teraz pýtaš, tak prečo sú tam? Krátka odpoveď znie, že ide o vedľajší produkt výrobného procesu.
Počas lisovania gumy do foriem sa používa tlak a teplo na vytvorenie správneho tvaru a štruktúry pneumatiky. Formy, v ktorých sa pneumatiky vytvárajú, obsahujú malé ventilačné otvory, ktoré umožňujú únik prebytočného vzduchu a zamedzujú vzniku bublín vo vnútri gumy. Keď sa do formy pod tlakom vtlačí gumená zmes, malé množstvo gumy môže vytekať cez tieto ventilačné otvory a vytvoriť jemné vlásky. Tento proces pomáha udržať jednotnosť štruktúry pneumatiky a zabrániť akýmkoľvek chybám spôsobeným uzavretými vzduchovými bublinami.
Inými slovami, tieto vlásky sú výsledkom ich výrobného procesu a nemajú žiaden vplyv na ich jazdné vlastnosti.
Mimochodom, ak by ťa zaujímala téma pneumatík viac a to, prečo ich plníme vzduchom namiesto niečoho pevnejšieho, dovoľ nám, dať ti do pozornosti tento článok, v ktorom sme sa tejto téme venovali podrobne.