Určite nám dáš za pravdu, že mať auto, je super vec. Nie si závislý od autobusov, vlakov a ani mestskej hromadnej dopravy. Jednoducho do neho sadneš a ideš, kam potrebuješ. Nehovor viac o tom, že keď spravíš nákup v potravinách alebo niekde inde, tak jednoducho ho odnesieš v kufri auta namiesto toho, aby si sa s ním prepravoval cez polku mesta, napríklad v autobuse.
Možno ťa to nenapadlo, ale auto v meste dostáva obzvlášť zabrať, ak s ním jazdíš krátke vzdialenosti. Známy expert na autá, Dominicars_sk, ktorý na sociálnych sieťach pravidelne uverejňuje rôzne tipy, ako sa starať o svoje auto, najnovšie vysvetľuje, čo spôsobuje jazda autom na krátke vzdialenosti.
Čo je to krátka jazda autom?
Dôležité je ale úvodom povedať, čo je to jazda na krátku vzdialenosť. Krátka jazda autom je všeobecne definovaná ako jazda, pri ktorej motor nemá dostatok času na dosiahnutie optimálnej prevádzkovej teploty, ktorá je zvyčajne 80–100 °C. Zväčša ide o vzdialenosť 5–10 kilometrov, najmä v mestských podmienkach, kde sa často zastavuješ a rozbiehaš. Respektíve okolo 15 kilometrov pre naftové motory.
„Jazdy nad 10–15 kilometrov alebo tie, ktoré trvajú dlhšie ako 15–20 minút, sa zvyčajne považujú za dostatočne dlhé.“
Čo spôsobuje jazda autom na krátke vzdialenosti?
Dominik vysvetľuje, že jazda autom na krátke vzdialenosti je obzvlášť škodlivou pre moderné naftové motory, ale aj benzínové. Možno sa teraz pýtaš, prečo je tomu tak? Poďme sa nižšie pozrieť na dôvody.
Nedosiahneš prevádzkovú teplotu
Prvým a zásadným problémom je, že pri krátkych mestských jazdách väčšinou nedosiahneš požadovanú prevádzkovú teplotu, a preto sa motor zvykne viac zanášať uhlíkovými usadeninami, ktoré z dlhodobého hľadiska môžu spôsobiť zníženie výkonu, vyššiu spotrebu paliva a poškodiť viacero komponentov, ktoré nájdeš vo vnútri motora.
Do oleja si ti môže primiešať palivo
Druhým zásadným problémom je prenikanie benzínu alebo nafty do oleja. Dôvodom je, že väčšina moderných áut používame priame vstrekovanie paliva.
Problémom ale je, že keď motor nie je dostatočne zohriatý, tak palivo vstreknuté do valca, sa nedokáže efektívne odparovať, to má za následok, že niektoré kvapky stečú popri piestoch do olejovej náplne. Možno už vieš, kam smerujeme. Olej zmiešaný s palivom nedokáže tak dobre mazať motor. Výsledkom je, že niektoré diely v aute sa ti budú rýchlejšie opotrebovávať.
Dovoľ nám, dať ti do pozornosti ešte ďalšie dôsledky krátkej jazdy na motor tvojho auta.
Môžeš skôr opotrebovať PDF filter
Pri naftových motoroch sa môže DPF (filter pevných častíc) nedostatočne regenerovať, čo vedie k jeho upchatiu. U benzínových motorov katalyzátor zas nedosiahne optimálnu teplotu na efektívne spracovanie emisií.
Pri častých studených štartoch môžeš skôr opotrebovať pohyblivé časti motora
Okrem toho, časté studené štarty vytvárajú vyšší tlak na piesty a ložiská, čo urýchľuje ich opotrebenie. Napríklad, keď ideš autom do potravín, ktoré máš vzdialené niekoľko stoviek metrov od domu. Potom, ako nakúpiš, sa vyberieš do ďalšieho obchodu pár stoviek metrov ďalej a podobne. Pri studenom štarte je motorový olej hustejší, pretože ešte nedosiahol optimálnu teplotu. Hustý olej sa pohybuje pomalšie a nemá schopnosť okamžite vytvoriť potrebný olejový film na ochranu pohyblivých častí motora. Čo to ale znamená? Piesty, ložiská a ďalšie vnútorné časti motora sú pri prvých sekundách po naštartovaní vystavené vyššiemu treniu, čo zvyšuje tlak na tieto komponenty. Preto by si mal tento typ krátkych jázd, najmä ak ich absolvuješ viackrát za sebou v krátkom čase, čo najviac obmedziť.
Opotrebenie výfukového systému
Pri nedostatočnom zahrievaní motora sa vo výfukovom systéme môže tvoriť kondenzát, ktorý obsahuje agresívne látky, napríklad kyseliny vznikajúce spaľovaním paliva. Tieto látky urýchľujú koróziu výfuku a ďalších komponentov.
Zvýšené riziko kondenzácie v palivovom systéme
Okrem iného, pri krátkych jazdách, najmä v chladnom počasí, môže kondenzovať vlhkosť v palivovej nádrži alebo potrubiach. Tento kondenzát môže spôsobiť vznik vodných bublín v palive, čo môže viesť k problémom so spaľovaním, nižšiemu výkonu a prípadne aj k zamrznutiu palivového systému.
Ako sa starať o auto, keď jazdíš krátke trasy?
Vyhýbaj sa vysokým otáčkam
Dominik záverom odporúča, že keď potrebuješ jazdiť krátke trasy a chceš šetriť svoj motor, tak ho nemáš vytáčať do vysokých otáčok, kým nedosiahneš prevádzkovú teplotu motora, čo je zvyčajne 80 až 100 stupňov Celzia. Dôvodom je, že studený motor je náchylnejší na opotrebenie, keď je vystavený vysokým otáčkam pred dosiahnutím optimálnej teploty.
Vymieňaj olej častejšie, než je odporúčané
Ďalej odporúča, aby si častejšie vymieňal motorový olej, než je odporúčané. Napríklad, ak máš vymieňať motorový olej každých 15 000 kilometrov, tak to urob už po 10 000 kilometroch alebo raz ročne. Olej, ktorý je totiž znehodnotený palivom, môže urýchliť opotrebenie motora, preto je kratší interval výmeny rozumný.
Poďme sa nižšie pozrieť ešte na ďalšie tipy, ako môžeš zmierniť dopady krátkych jázd na stav motora tvojho auta.
Dopraj auto z času na čas dlhšiu jazdu
Ak je to možné, dopraj autu z času na čas dlhšiu jazdu. Napríklad si naplánuj raz za týždeň dlhšiu jazdu (20-30 minút), aby sa motor a výfukový systém mohli plne zahriať a prečistiť.
Používaj aditíva
Možno o tom nevieš, ale existujú aditíva do paliva a oleja, ktoré pomáhajú minimalizovať hromadenie uhlíkových usadenín a chránia motor pri častých studených štartoch.
Používaj motorový predohrev (ak ho máš)
Ak máš auto vyššej triedy, tak je možné, že v ňom máš funkciu motorového predohrevu. Ide o technológiu, kedy systém zohreje motor alebo jeho súčasti (olej, chladiacu kvapalinu,..) ešte pred naštartovaním.
Poznáš aj ty nejaké tipy, ako môžeš zredukovať dopady krátkych jázd na motor tvojho auta? Daj nám o nich nižšie vedieť alebo v komentároch na sociálnych sieťach.