Určite nám dáš za pravdu, keď povieme, že pneumatiky zohrávajú dôležitú úlohu v tom, ako bezpečná je jazda autom. V minulosti sme sa venovali téme, kedy by si mal pneumatiky už radšej vymeniť.
Vedel si, že na to, aby si mohol pneumatiky na našich cestách používať, tak minimálny dezén pre letné pneumatiky je 1,6 mm a pre zimné 3 mm. Ak ale vycestuješ do okolitých krajín, tak tam platia iné podmienky.
Dezén ale nie je všetko, čo je dôležité pri kontrole pneumatík. Možno by ťa to nenapadlo, ale pneumatiky prirodzene časom strácajú svoje vlastnosti vplyvom času, počasia a štýlu jazdy. Guma jednoducho degraduje.
Dnes sa pozrieme na ďalšiu zaujímavú tému, ktorou je, aký tlak v pneumatikách potrebuješ mať, aby jazda autom bola bezpečná a úsporná.
Čo môže spôsobiť nesprávny tlak v pneumatikách?
Prejdime teraz k tomu, čo môže spôsobiť nesprávny tlak v pneumatikách a prečo by si ho mal pravidelne kontrolovať.
Rýchlejšie a nerovnomerné opotrebovanie pneumatík
V prvom rade nesprávne nafúkané pneumatiky vedú k tomu, že sa ti nerovnomerne a rýchlejšie opotrebujú. V prípade podhustených pneumatík opotrebovanie je výraznejšie na vonkajších okrajoch behúňa. Naopak, ak sú prehustené, tak behúň sa opotrebúva najmä v strede, čo skracuje životnosť pneumatiky.
Ak by si nevedel, čo je to behúň, tak ide časť pneumatiky, ktorá prichádza do priameho kontaktu s povrchom vozovky.
Je zhoršená ovládateľnosť a stabilita auta
S prázdnymi pneumatikami ďaleko nedôjdeš, čo asi už určite dobre vieš. S podhustenými pneumatikami ale môžeš jazdiť pomerne dlho, ale nemal by si. Ak nemáš riadne nafúkané pneumatiky, tak to môže spôsobovať oneskorenú odozvu pri zatáčaní a horšiu stabilitu na mokrej alebo šmykľavej vozovke.
Ak máš pneumatiky nafúkané až príliš moc, tak riskuješ, že ich ľahšie poškodíš, napríklad pri náraze do obrubníka alebo na výmoľoch, že ich presekneš. Okrem toho jazda je vo všeobecnejší tvrdšia a menej pohodlná, keďže prehustené pneumatiky horšie tlmia nerovnosti.
Tiež treba povedať, že nesprávne nahustené pneumatiky môžu spôsobiť predĺženie brzdnej dráhy a to hlavne na mokrej vozovke.
Neprimerane zaťažuješ podvozok a ďalšie komponenty auta
Tiež treba povedať, že nesprávny tlak môže spôsobiť nadmerné vibrácie a zaťaženie podvozku, čo môže viesť k rýchlejšiemu opotrebovaniu tlmičov, ložísk a ďalších častí.
Máš vyššiu spotrebu paliva
V neposlednom rade je nutné povedať, že ak máš podhustené pneumatiky, tak to vedie k väčšej spotrebe paliva. Tá ti môže narásť v priemere o 3 až 5 %. Možno si teraz hovoríš, že sa budeš pozerať na pneumatiky, či ich máš riadne nafúkané, aby si si šetril náklady na palivo. Vedz, že to nie je také ľahké, ako si myslíš.
Problémom je, že voľným okom sploštený tvar pneumatík uvidíš až vtedy, keď ti z pneumatiky ubudne približne 20 až 25 % vzduchu. Len pre zaujímavosť, tvoje pneumatiky strácajú každý mesiac v priemere 0,07 až 0,2 baru vzduchu, čo je spôsobené prirodzenou priepustnosťou gumy.
Znamená to, že ti nestačí nafúkať pneumatiky raz či dvakrát ročne, ale dofukovať by si ich mal pravidelne. Platí to obzvlášť v zime, kedy okolitý vzduch je vo všeobecnosti chladnejší, čo výrazne ovplyvňuje tlak v pneumatikách. Nízke teploty totiž spôsobujú zmršťovanie vzduchu vo vnútri pneumatiky. Preto v zime sa môžeš často stretnúť na palubnej doske s ikonou nižšie.
Aký tlak potrebuješ v pneumatikách?
Možno sa teraz pýtaš, aký tlak v pneumatikách potrebuješ mať. Odpoveď nie je tak jednoduchou, ako sa môže zdať. Odporúčaný tlak pneumatík pre bežné osobné vozidlá sa zvyčajne pohybuje medzi 2,0 až 2,5 baru. Presná hodnota však závisí od konkrétneho modelu vozidla, typu pneumatík a zaťaženia vozidla.
V ideálnom prípade sa pozri na štítok na tvojom aute, ktorý najčastejšie nájdeš na dvierkach od palivovej nádrže, prípadne na vnútornej strane konštrukcii dverí, kde je uvedený odporúčaný tlak v pneumatikách pre tvoj model auta.
Aký tlak pneumatikách je odporúčaný pre tvoje auta? Daj nám vedieť nižšie v komentároch alebo na sociálnych sieťach.