Možno sa ti už neraz stalo, že si dostal pokutu za spôsob, akým si jazdil po ceste. Možno si nemal riadne odstránenú námrazu zo skiel auta, prípadne si prekročil povolenú rýchlosť.
Existuje množstvo vodičov, ktorí šoférujú roky, pričom ich policajti nikdy nezastavili. Potom je tu opačný extrém, niektorých vodičov policajti zastavujú ako na bežiacom páse. Rozmýšľal si nad tým, prečo je to tak? Zabudnime teraz na chronických porušovateľov dopravných predpisov. Môže farba auta ovplyvniť to, ako často ťa zastavujú policajti?
Často sa hovorí, že ak máš červené auto, policajti ťa budú zastavovať častejšie než vodičov áut iných farieb. Je to však pravda alebo ide o mýtus?
Logicky vzaté, červená viac vyčnieva a priťahuje pozornosť. Preto mnohí vodiči, ktorí sa často ocitnú v hľadáčiku polície, tvrdia, že za to môže práve farba ich vozidla. Pozrime sa však na dáta. Štúdia od cjponyparts.com sa venovala tejto problematike a analyzovala 924 pokút na štyroch križovatkách v dvoch krajinách.
Ako vplýva farba auta na riziko toho, že dostaneš pokutu?
Podľa jej zistení farba vozidla nemá zásadný vplyv na počet udelených pokút. Naopak, rozhodujúcimi faktormi sú pohlavie vodiča, vek a rýchlosť, na základe ktorých sa dá predpovedať pravdepodobnosť dostania pokuty.
Ak by sme sa však pozreli len na farbu vozidla, zo zozbieraných údajov vyplýva, že najviac pokutované boli biele autá (19 %). Za nimi nasledovali červené (16 %), sivé (10 %) a strieborné (5 %).
Keď sa však porovná počet pokút so zastúpením farieb vozidiel na cestách (biele autá – 25 %, červené autá – 14 %, sivé autá – 6 %, strieborné autá – 10 %), zistíme, že červené autá v skutočnosti nedostávajú najviac pokút v pomere k ich celkovému počtu. V tomto ohľade sú nadpriemerne pokutované sivé autá, zatiaľ čo červené autá dostávajú mierne nadpriemerný počet pokút. Naopak, strieborné autá sú pokutované najmenej.
Inými slovami, napriek populárnemu mýtu o červených autách ako najviac pokutovaných sa v skutočnosti v relatívnom pomere k ich zastúpeniu na cestách najviac pokutujú sivé autá. Ak sa však pozrieme len na celkový počet pokút, biele autá dostávajú najviac pokút, čo však môže súvisieť s tým, že sú najrozšírenejšie na cestách.
Farba vozidla a riziko dopravnej nehody
Zaujímavosťou ale je, že v prípade nehôd, farba vozidla zohráva významnú úlohu. Štúdia z roku 2007, realizovaná na Monash University, analyzovala údaje o dopravných nehodách z rokov 1987 až 2004 vo Victorii a Západnej Austrálii, aby preskúmala vzťah medzi farbou vozidla a rizikom nehody.
Najrizikovejšie sú čierne vozidlá, ktoré majú o 12 % vyššiu pravdepodobnosť nehody v porovnaní s bielymi autami. Hlavným dôvodom je ich nižšia viditeľnosť, najmä v noci alebo za zníženej viditeľnosti. Podobne na tom sú sivé a strieborné autá, pričom sivé vozidlá majú o 11 % vyššie riziko nehody a strieborné o 10 % vyššie riziko. Tieto farby môžu splývať s vozovkou a okolím, čo znižuje ich rozpoznateľnosť pre ostatných vodičov.
Modré a červené vozidlá tiež vykazujú o 7 % vyššie riziko nehody oproti bielym autám. Hoci sú tieto farby vizuálne výrazné, v niektorých situáciách môžu splývať s okolitým prostredím, napríklad pri zhoršených svetelných podmienkach.
Naopak, najbezpečnejšie sú biele, žlté, oranžové a zlaté vozidlá, pretože poskytujú dobrý kontrast so svojím okolím a sú lepšie viditeľné za rôznych podmienok.