Havária lietadla je zničujúca udalosť, ktorá môže spôsobiť zranenia veľkých rozsahov či straty na životoch. Ak lietadlo začne padať, zvyčajne to znamená, že stratilo ťah motora alebo došlo k poruche systémov, ktoré udržiavajú lietadlo vo vzduchu. V závislosti od okolností nehody môžu cestujúci v kabíne zažiť celý rad fyzických a emocionálnych reakcií. V momentoch vedúcich k havárii môžu cestujúci zažiť turbulencie alebo počuť neobvyklé zvuky vychádzajúce z útrob lietadla. V niektorých prípadoch sa kabína môže naplniť dymom alebo za oknami možno vidieť plamene, čo môže medzi cestujúcimi vyvolať paniku.
V prípade, že by došlo k úniku vzduchu, cestujúci by mali nedostatok kyslíka, čím by došlo k hypoxii, povedal licencovaný pilot Randy Padfield, ktorý má nalietaných viac ako 10 000 hodín. Počas pádu sa cestujúci môžu cítiť veľmi nepríjemne, pretože sú vystavení vysokému tlaku a rýchlosti. V dôsledku pádu sa môžu vyskytnúť rôzne fyzické symptómy, ako sú zmeny v tlaku v ušiach, bolesti hlavy a nevoľnosť. No ako takou útechou môže byť, že pád lietadla je zvyčajne veľmi krátky, väčšina cestujúcich nemá čas na to, aby si riadne uvedomili, čo sa s nimi deje.
„Čo sa stane ako prvé, váš mozog nie je taký rýchly. Boli by ste veľmi zmätení a prestali by ste jasne myslieť,“ vysvetlil a dodal „potom by ste zaspali a nakoniec zomreli kvôli nedostatku kyslíka.“
Piloti sú vyškolení, aby sledovali tlak v kabíne a podľa toho upravovali hladinu kyslíka v lietadle. Ak by náhle klesol tlak pod prijateľnú úroveň, kyslíkové masky spadnú a ľudia si ich nasadia, aby dýchali čistý kyslík. Ak by však tlak klesal pomaly, cestujúci by si to nemuseli vôbec všimnúť v danom okamihu a cítili by sa omámene a mohli by upadnúť do bezvedomia. Cestujúci trpiaci na rôzne srdcové ochorenia či astmu by dôsledky poklesu tlaku pocítili rýchlejšie, vysvetľuje abcnews.go.com.
Jednou z častých fám je, že počas pádu lietadla je človek prakticky vždy v bezvedomí. No nie je tomu celkom tak. To závisí od mnohých faktorov, ako je napríklad rýchlosť pádu, výška, pri ktorej došlo k pádu, ako aj od toho, ako silný bol náraz. Človek sa dostane do bezvedomia najčastejšie v situácii, ak by sa lietadlo napríklad zrútilo z vysokého letového režimu, čo môže spôsobiť prudké zrýchlenie a rýchly pokles môže spôsobiť stratu vedomia alebo iné fyzické symptómy.
Náraz do vody nemusí byť o nič lepší ako náraz do pevniny
Hneď ako dôjde k prvotnému nárazu, cestujúci v kabíne môžu zažiť množstvo emocionálnych reakcií. Niektorí môžu byť v šoku alebo môžu byť dezorientovaní a iní môžu pociťovať pocit paniky alebo strachu. Keď sa lietadlo zrúti, náraz môže byť veľmi prudký a cestujúci môžu byť odhodení dopredu alebo dozadu, v závislosti od smeru nárazu. Náraz do vody môže byť podobne silný ako náraz do pevnej prekážky a cestujúci môžu utrpieť vážne zranenia, ako sú zlomeniny kostí či poranenia hlavy. V niektorých prípadoch môže sila nárazu dokonca priviesť cestujúcich do bezvedomia.
Padfield povedal, že ak počas letu dôjde k odtrhnutiu dverí či okien, kabínu môže zahaliť hmla a voľné predmety môžu lietať po palube. Pred vytiahnutím cestujúcich cez tieto otvory sú pasažieri chránení bezpečnostným pásom.
Keď cestujúci začnú hodnotiť svoje okolie a situáciu, môžu si všimnúť, že kabína je poškodená alebo že sú zablokované núdzové východy. V závislosti od závažnosti havárie sa môžu na palube nachádzať úlomky, trosky alebo iné prekážky, ktoré bránia cestujúcim rýchlo opustiť lietadlo. Spoluprácou sa môžu pokúsiť uniknúť z vraku a navzájom si pomáhať pri hľadaní a otváraní núdzových východov a pomôcť tým, ktorí sú zranení alebo ktorí sa nemôžu sami pohybovať.
Záverom je ale potrebné zdôrazniť, že pád lietadla je mimoriadne zriedkavý a moderné lietadlá majú množstvo bezpečnostných opatrení a systémov, ktoré sú navrhnuté tak, aby minimalizovali riziko pádu lietadla.