Úspešný český bloger Tomáš Hajzler sa momentálne nachádza so svojou partiou na Srí Lanke, kde v mnohých častiach narazili na nápisy, ktoré ako by boli dokonalým opakom tých naších. Pár ich odfotii a pokúsili sa ich dať do kontrastu. V knihe Trinásťtisíc dní nájdete aj esej venujúcu sa vplyvu verejných nápisov na naše nazeranie na svet.
Tomáš sa pri tom však nedokázal vyhnúť irónii – dúfa ale, že nikoho neurazí, pretože to nebolo jeho úmyslom.
„Prvýkrát som si rozdiel medzi tým, čo sa píše na billboardoch či plagátoch v modernej kapitalistickej spoločnosti a tým, čo píšu v krajinách s vierou budhistickou, kresťanskou, islamskou či akokoľvek inou všimol pred rokmi v Číne (o tom píšem vo svojej knihe). Ako by som vtedy odstúpil z toho nášho cirkusu a ocitol sa v inom svete. Okrem cestovania mám (ne)výhodu v tom, že som cez osem rokov pôsobil v kuchyni, kde sa tieto „jedy“ (áno, väčšinu naších verejných nápisov považujem za jedy) pripravujú. Až keď som vyliezol, zazrel som, čo som to vlastne robil. Dnes sa za to hanbím.“
Či sa nám to páči alebo nie, to čo sa píše na bilboardoch nás ovpyvňuje až do príliž veľkej miery. A ako to vlastne celé funguje vysvetľuje napríklad v tomto videu Derren Brown:
img: blog.tomashajzler.com
Ak to naozaj funguje takto -ako vo videu (a zoberte jed na to, že funguje), predstav si, aký život by si žil, keby si si cestou do práce či do školy pripomínal miesto reklám to, že máš rešpektovať potreby druhých, alebo to, že úspech nie je nikdy konečný, zlyhanie nie je nikdy fatálne a to hlavné, čo sa počíta, je odvaha:
„Každý človek pred vami bude veľmi dôležitý človek.“
img: blog.tomashajzler.com
„Platí to, že najlepšie uspejete tak, že pomôžete k úspechu druhým.“
img: blog.tomashajzler.com
„Kto sa nenaučil počúvať, nebude nikdy dobrým veliteľom.“ … Aktualizovaná verzia pre 21. storočie: „Kto sa nenaučil nasledovať, nemôže sa naučiť viesť“.
img: blog.tomashajzler.com
„Chráňte majetok železnice!“
img: blog.tomashajzler.com
„Správajte sa slušne!“ – Viem, toto môže vyznieť trochu nemoderne, ale keď pozorujem našu spoločnosť, vidím ako veľmi by nám práve táto slušnosť pomohla.
img: blog.tomashajzler.com
img: blog.tomashajzler.com
A aký život žijú títo miestni ľudia? Aj oni si tú budujú svoj malý kapitalizmus a majú tu svojich divných politikov. Taktiež aj podnikateľov, ktorí sa idú do politiky biť za svoj ľud. „Napriek tomu ma tu najviac fascinuje to, že oni tými svojimi nápismi žijú. Za deň sa tu na mňa usmeje toľko ľudí koľko v Čechách za polrok. Predstavte si, že ľudia sa tu na ulici dokonca zdravia (nie, ako to robíme doma, že uhneme pohľadom a pridáme do kroku).“
Na väčšine našich verejných nápisov totiž je: Si nula, žiješ v nude, nevlastníš, čo máš vlastniť. Ale nevešaj hlavu. Máš na to! My ti pomôžeme. Keď si nás kúpiš, tvoje problémy vymiznú!
Podľa naších oznámení na billboardoch sme totiž v peknej kaši. Raz nie sme dosť pekní, potom dosť mladí, potom dosť starí, nevlastníme to správne auto, byt či dom, neboli sme dlho na exotickej dovolenke a podobne.
„Sen o vlastnom bývaní. Je to veľa peňazí, vieme. Ale nevadí! Je tu to čarovné a často spomínané slovko „zadarmo“. Trebárs auto? Čo?“
img: blog.tomashajzler.com
„Nemáte na to? Ale máte! My vám požičiame. Len sa trochu zadĺžite. Idú v tom všetci. To dáte!“
img: blog.tomashajzler.com
„Hlavne sa zabavte! Nakupujte hračky – život je bez nich strašná nuda. Máme pre vás zbrusu nový ajfoun a za šesť mesiacov zas a potom zase a zase. Už nikdy sa nebudete nudiť! To je predsa paráda, nie?“
img: blog.tomashajzler.com
„Užívajte si! Žijete predsa len raz. Vy na to máte! Vy si to môžete dovoliť! P.S .: Že sú v tom nejaké éčka? Ale chodťe, to sú ohováračky! Myslite na dnešok. Nakupujte!“
img: blog.tomashajzler.com
„Kvalita je skvelá! No vážne! Veríte? Je to poctivé, sedliacke, farmárske, naše, české (slovenské), autentické, z prírody, 100% prírodné…. S príbehom …. Furt nič? Ale chodťe! Konzumujte!“
img: blog.tomashajzler.com
„Máme pre vás ďalšie skvelé vychytávky, ako ušetriť čas a ako si zariadiť život ešte pohodlnejšie. Že máte so všetkými tými super prístrojmi času stále menej? To sa vám len zdá. Kúpte si tú našu vychytávku a bude to!“
img: blog.tomashajzler.com
„Že sa vám z toho všetkého točí hlava? Je vám dokonca blbo? Skočte k lekárovi a potom určite aj k nám do lekárne.“
img: blog.tomashajzler.com
A tak ďalej. Čo ty na to?
„Mne z toho nie je vôbec dobre a som vďačný za to, že mám možnosť občas odcestovať niekam, kde fungujú inak. Spoločnosť, kde jeden druhému tvrdíme, že sme vo vreci, a že jedine nakupovaním sa z toho vreca dostaneme je spoločnosť vážne chorá. Ja som sa ale rozhodol byť tejto spoločnosti súčasťou. Som si však vedomý toho, že som tým s kým som. Mimochodom aj preto som napísal knihu Trinásťtisíc dní. Taktiež robím hromadu ďalších vecí v nádeji, že sa aj do našej spoločnosti časom vkradne viac radosti, rešpektu a slušnosti.“