Pravdepodobne ste už aj vy otočili zrak smerom k nebu a videli ste na oblohe veľké biele pásy, ktoré po za sebe zanechali lietadlá. Rozmýšľali ste niekedy nad tým, čo to je? Možno ste už počuli o „Chemtrails“. Ide o označenie súboru teórií, podľa ktorých sú z lietadiel na ľudí rozprašované škodlivé chemické látky alebo aj baktérie či vírusy, resp. iné látky umelo pridávané do leteckého paliva, aby vyvolali škodlivý účinok u ľudí. Nemusíte sa báť, nič také sa nedeje. Ide o konšpiračné teórie. Pruhy na oblohe majú vysvetlenie vo fyzike. Poďme sa na túto tému pozrieť spolu bližšie s portál azdeq.gov.
Ako vznikajú oblaky za lietadlom a čo to je?
Motory lietadiel produkujú výfukové plyny, rovnako ako motory konvenčných automobilov. Tieto oblaky, ktoré vznikajú za prúdovými lietadlami, sú výsledkom kondenzácie vody.
„Ak ste niekedy videli prúdové lietadlo letieť po oblohe, možno ste si všimli, že za ním je niekedy tenká biela čiara. Tieto oblaky sú kondenzačné stopy“, vysvetľuje portál.
Keď teplota vzduchu klesne pod bod rosy (teplota, pri ktorej sa vzdušná vlhkosť začne kondenzovať na kvapalnú vodu alebo pevnú formu), vlhkosť vo vzduchu sa začne kondenzovať a vytvára kondezačné oblaky. Inými slovami, studený vzduch spôsobuje kondenzáciu vodnej pary. Výsledkom je, že skondenzovaná vodná para alebo zmes ľadových kryštálikov tvoria stopy podobné oblakom, ktoré vidíte na oblohe.
„Vodná para je jedným z vedľajších produktov spaľovania leteckého paliva a vo vysokých nadmorských výškach, kde lietajú prúdové lietadlá, sa v studenom vzduchu zmení na ľadové kryštály.“
Len pre zaujímavosť, keď je lietadlo na oblohe, tak motor vrhá výfukové plyny o teplote okolo 600 °C stupŇov a vo výške okolo 10 kilometrov, je teplota vzduchu okolo -50 stupňov °C. Výsledkom je, že teplý plyn sa premieňa na paru.
Lietadlá lietajú v nadmorskej výške, kde by ste umrzli
Vedeli ste, že bežná letová výška bežného komerčného lietadla je okolo 10 až 12 kilometrov? Vzduch v tejto výške je totiž redší, čo umožňuje lietadlu letieť s menším odporom a tým aj šetriť palivo. No to nie je jediná výhoda. Zároveň je tam dosť chladno, okolo -50 stupňov °C, čo tiež pomáha zlepšovať účinnosť prúdových motorov.
Tieto pruhy, ktoré vznikajú po preletení lietadiel na oblohe, môžu dokonca rásť, ak prijímajú vodu z okolitej atmosféry, keď je vlhkosť vzduchu vysoká. No môžeme byť svedkami aj opačného fenoménu a to, že sa rýchlo stratia. Deje sa tak, keď je vlhkosť vzduchu nízka.
Sú kondenzačné oblaky nebezpečné?
V každom prípade je potrebné povedať, že kondenzačné stopy neobsahujú žiadne škodlivé alebo toxické látky. Sú tvorené kvapalnou vodou alebo ľadovými časticami, ktoré sú neškodné pre životné prostredie. Inými slovami, nie su pre nás a ani iné živočíchy či rastliny hrozbou. Ide o totiž o vodu v inom skupenstve.