tankovanie auto benzin nafta
Zdroj: Vedelisteze.sk
Jednohubky, Zaujímavosti

Tankuješ palivo do auta až po „hrdlo“? Toto by si mal vedieť, čo tým riskuješ. Už to nikdy viac nebudeš robiť!

Nedávno sme sa venovali téme, čo sa stane s tvojim motorom auta, ak do neho natankuješ nesprávne palivo. Ak sa ti to stane, tak auto ihneď odstav a v ideálnom prípade ho ani neštartuj. Môžeš totiž vážne poškodiť motor, až ho zadrhneš.

Dnes sa pozrieme na jeden z ďalších neduhov vodičov, ktorým je tankovanie paliva po hrdlo nádrže.

spotreba benzinu.jpg
Zdroj: Vedelisteze.sk

Tankuješ palivo po hrdlo nádrže?

Návšteva pumpy je pre mnohých otravná činnosť. Ak ale jazdíš autom pravidelne, tak sa tomu ale nevyhneš. Možno aj ty patríš medzi šoférov, ktorí tankujú „plnku“. Na tom by nebolo nič zlé, problém ale je, keď ti cvakne tankovacia pištoľ, a ty tam ešte cvrkneš pol litra či liter benzínu alebo nafty.

Tento na prvý pohľad nevinný zvyk, ti môže spôsobiť poriadne nepríjemnosti. A my si nižšie povieme s expertom na autá, ktorý na sociálnej sieti TikTok zverejnil video, aké.

@sweet_tea._ You can’t help some people. #cars #mechanic #chevy #ford ♬ original sound – Sweet Tea

Aké problémy ti môže spôsobiť, keď do plnej nádrže „cvrkneš“ ďalšie palivo?

Keď natankuješ do nádrže viac benzínu či nafty, ako je jej kapacita, tak môže dôjsť k poškodeniu systému na odvádzanie pár, známeho aj ako EVAP (Evaporative Emission Control System). EVAP systém obsahuje uhlíkový filter, ktorý je navrhnutý na zachytávanie výparov paliva, nie kvapalného paliva. Ak do filtra prenikne palivo, filter môže stratiť svoju funkčnosť. Tento systém obsahuje ventil, ktorý zabraňuje tomu, aby sa výpary z paliva dostávali do ovzdušia, a namiesto toho ich vracia do motora na spaľovanie.

Na palubnej doske ti môže následne vyskočiť kontrolka „skontrolujte motor“. Okrem toho môže takéto tankovanie viesť k tomu, že budeš neskôr musieť napríklad vymeniť preplachovací ventil, čo ťa môže vyjsť aj na niekoľko stoviek.

ikonka motora na palubnej doske auta
Zdroj: Vedelisteze.sk

„Nestane sa to hneď, ale ak budete pravidelne prepĺňať nádrž, nakoniec budete musieť vymeniť preplachovací ventil,“ hovorí expert na autá.

Rovnako treba povedať, že toto poškodenie nie vždy „vypláva na povrch“, resp. je viditeľné okamžite. Prekvapiť ta preto bude môcť napríklad počas technickej a emisnej kontroly, ktoré si budeš musieť následne znova zopakovať.

Okrem iného poškodený EVAP systém má potenciál ovplyvniť aj chod motora, najmä ak ventil alebo filter zlyhajú, čo môže viesť k nesprávnemu pomeru vzduchu a paliva a tým k zníženiu výkonu motora.

Prečo je možné do nádrže naliať viac paliva, než je odporúčané?

Možno sa teraz pýtaš, prečo je možné do auta natankovať viac paliva, ako je odporúčané. Dôvodom je fyzika.

Palivo, benzín či nafta, môže zväčšovať či zmenšovať svoj objem v závislosti od vonkajších faktorov, ako je napríklad teplo. „Extra“ priestor slúži na to, ak by palivo zväčšilo svoj objem, aby mal jednoducho kam pretiecť.

V každom prípade, ak zvykneš natankovať palivo nad odporúčaný limit, mal by si s tým čo najskôr prestať. V tom lepšom prípade ti palivo „len“ pretečie cez hrdlo nádrže a poškodí ti lak na aute. V tom horšom sa ti pokazí už vyššie spomínaný systém EVAP, ktorého oprava je pomerne nákladnou.

Mohlo by sa Vám tiež páčiť

facebook logo
Daj nám Like na Facebooku a získaj prístup k tým najzaujímavejším novinkám medzi prvými.