Všetky naše patenty patria vám, Elon Musk, CEO.
V hale Tesla Motors v Palo Alto bol múr plný patentov. Už ale nie je. Boli odstránené v duchu open-source hnutia pre rozvoj technológií elektrických vozidiel. Tesla Motors bola vytvorená s cieľom urýchliť príchod udržateľnej dopravy. Ak by sme vyčistili cestu k vytváraniu presvedčivých elektrických vozidiel, ale potom dali pred duševné vlastníctvo nášľapné míny, aby sme spomalili ostatné, konali by sme v rozpore s týmto cieľom. Tesla nebude iniciovať patentové žaloby proti komukoľvek, kto chce v dobrej viere využiť našu technológiu.
Keď som začal s mojou prvou spoločnosťou – Zip2 – myslel som si, že patenty sú dobrá vec, a tvrdo som pracoval, aby som ich získal. Možno, že skôr boli užitočné, ale v dnešnej dobe slúži ako brzda pokroku, slúžia na upevnenie pozícií obrích korporácií a obohacujú skôr právnikov než skutočných vynálezcov. Po firme Zip2 som si uvedomil, že dostať patent naozaj znamenalo len to, že ste si kúpili lístok k súdnemu konaniu, vyhýbal som sa im, kedykoľvek to bolo možné.
Vo firme Tesla sme však boli nútení používať patenty kvôli obavám, že by veľké automobilové spoločnosti skopírovali našu technológiu a použili svoj obrovský výrobný potenciál, predajnú a marketingovú silu, čo by firmu Tesla prevalcovalo. Nemohli sme sa však viac mýliť. Nanešťastie je skutočnosťou pravý opak: programy elektrických automobilov (alebo programy akéhokoľvek vozidla, ktoré nespaľuje uhľovodíky) u hlavných výrobcov áut takmer neexistujú, tvoria v priemere menej ako 1% ich celkového predaja. V najlepšom prípade veľké automobilky vyrábajú autá s elektrickým pohonom s obmedzeným dojazdom a obmedzeným objemom. Niektoré vozidlá s nulovými emisiami vôbec nevyrábajú.
Vzhľadom k tomu, že sa výroba blíži k 100 miliónom kusov vozidiel ročne a globálna flotila dosahuje 2 miliardy áut, tak je pre spoločnosť Tesla nemožné stavať automobily na elektrický pohon v dostatočnom množstve, aby sa vyriešila uhlíková kríza. To znamená, že trh je obrovský. Našou skutočnou konkurenciou nie sú malé množstvá áut s elektrickým pohonom, ale záplava obrovského počtu automobilov s benzínovým pohonom, ktorú každý deň chrlia hlavní výrobcovia automobilov.
Veríme, že Tesla, ostatné spoločnosti vyrábajúce elektrické autá a svet budú mať prospech zo spoločnej a rýchlo sa vyvíjajúcej technologickej platformy.
Technologické vedenie nie je definované patentami, kde história opakovane preukázala, že sú len malou ochranou pred odhodlanou konkurenciou, ale skôr schopnosťou firmy prilákať a motivovať najtalentovanejších inžinierov sveta. Sme presvedčení, že použitie open-source filozofie na naše patenty v tomto ohľade spoločnosť Tesla posilní, skôr než oslabí.