pneumatiky koleso auto_1
Zdroj: Vedelisteze.sk
Jednohubky

Vedel si, že pneumatiky na aute je potrebné rotovať? Pozri sa, kedy, ako a prečo. Toto by si mal vedieť!

Pneumatiky na aute zohrávajú kľúčovú úlohu, aby jazda autom bola bezpečná a komfortná. Vedeli si, že zákonná hranica dezénu pre letné pneumatiky u nás je 1,6 mm pre osobné vozidlá a pre zimné pneumatiky to sú 3 mm?

Rovnako by si mal ale gumy pravidelne meniť po nejakej dobe. Najčastejšie sa dočítaš, že približne po 6 rokoch. Je to z dôvodu, že guma stráca v priebehu času svoje vlastnosti. Ďalšou zaujímavosťou je, že letné pneumatiky by si mal za zimné vymeniť, keď teplota klesne pod 7 °C. Dôvodom je, že letné gumy sú vyrobené z tvrdšej gumy a nižšej teplote ako 7 °C, strácajú schopnosť „priľnúť“ k vozovke, čo vedie k zníženej trakcii. Naopak, zimné pneumatiky sú vyrobené z mäkšej gumy, ktoré sú vhodné na jazdu pri nižšej teplote.

vyfuk pneumatika
Zdroj: Vedelisteze.sk

Prejdime ale k ďalšej zaujímavej téme, ktorou je rotácia pneumatík. Možno by ťa to nenapadlo, ale pneumatiky by si mal pravidelne rotovať. Poďme sa nižšie pozrieť, prečo je tomu tak.

Prečo by si mal pneumatiky rotovať?

Pri jazde autom predné a zadné pneumatiky sa opotrebovávajú rozdielne kvôli rozdielnej záťaži. Napríklad predné pneumatiky sú viac zaťažené pri brzdení a v zákrutách. Ako už asi tušíš, tak cieľom rotácie pneumatík je, aby sa opotrebovávali približne rovnako. Rotácia totiž zabezpečí, že sa opotrebovanie rovnomerne rozloží medzi všetky štyri pneumatiky, čím sa predĺži ich celková životnosť.

Okrem toho, keď máš rovnomerne opotrebované pneumatiky, tak sa zlepšujú aj jazdné vlastnosti vrátane ovládania auta. Znížiš tak zároveň riziko šmyku, najmä na mokrej alebo klzkej vozovke.

Ako sa pneumatiky prehadzujú?

Vo všeobecnosti existujú rôzne vzory rotácie pneumatík, v závislosti od typu vozidla a typu pneumatík. Pneumatiky sa môžu prehadzovať krížovo (predné pravé na zadné ľavé a naopak). Alternatívne pneumatiky musia zostať na tej istej strane vozidla, aby bol zachovaný správny smer rotácie. To, ako ale by si mal rotovať pneumatiky, sa musíš poradiť s výrobcom tvojho auta (pozn. v manuálne ku auto).

pneumatika auto_4
Zdroj: Vedelisteze.sk

Najčastejšie sa ale používa spôsobom, kde sa predné pneumatiky prehodia dozadu a zadné dopredu (predné ľavé koleso by malo byť na mieste zadného ľavého kolesa). Ide o najbežnejší spôsob pre väčšinu áut s pohonom predných kolies, zvlášť pre vozidlá s rovnakými pneumatikami na všetkých štyroch kolesách. Zadné pneumatiky sa ale menia najčastejšie krížovo, teda zadné pravé sa dá dopredu na ľavú stranu. Je to kvôli tomu, že sú viac vystavené zúbkovaniu. Tento jav vzniká pri valcovaní pneumatík, najmä, ak sú zadné pneumatiky nesúosé s prednými a ich dezén sa mierne „odiera“.

Krížová rotácia sa využíva najmä pre vozidlá s pohonom všetkých štyroch kolies (4×4) alebo u áut, kde sa opotrebovanie pneumatík výrazne líši medzi jednotlivými nápravami (predná pravá → zadná ľavá, predná ľavá → zadná pravá). Zadné pneumatiky môžu ísť priamo dopredu (alebo podľa odporúčaní výrobcu). Treba ale podotknúť, že pri niektorých vozidlách sa môže odporúčať aj iný vzor rotácie, ktorý závisí od výrobcu.

pneumatika auto_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Tento spôsob rotácie sa používa sa, ak výrobca vozidla odporúča tento vzor alebo ak je opotrebovanie pneumatík výrazne nerovnomerné.

Pozor na výnimky

Existujú ale aj výnimky. Napríklad pre takzvané smerové pneumatiky (niekedy označujú ako šípové pneumatiky). Pre tento typ pneumatík je typické, že majú špecifický smer otáčania a nie je možné ich prehodiť z ľavej strany na pravú. Môžu sa len meniť medzi prednou a zadnou nápravou na tej istej strane vozidla.

Potom poznáme ešte asymetrické pneumatiky. Pre ne je typické, že majú rozdielny dezén na vnútornej a vonkajšej strane, takže rotácia medzi stranami vozidla je možná len vtedy, ak sa zachová správna orientácia dezénu.

Kedy by si mal pneumatiky rotovať?

Prejdime teraz k tomu, kedy by si mal pneumatiky rotovať. Najčastejšie sa odporúčaná frekvencia rotácie pneumatík je zvyčajne každých 8 000 až 10 000 kilometrov. Tento interval sa však môže líšiť v závislosti od typu vozidla, spôsobu jazdy a odporúčaní výrobcu pneumatík.

Pozn.: text vyššie nenahrádza radu expertov. Pri výmene pneumatík sa vždy poraď so pneuservisom a pozri sa aj na odporúčanie výrobcu tvojho auta.

Prihlás sa k odberu noviniek z Vedelisteze.sk cez Google správy

Mohlo by sa Vám tiež páčiť

facebook logo
Daj nám Like na Facebooku a získaj prístup k tým najzaujímavejším novinkám medzi prvými.