Určite dobre vieš, že auto nie je lacnou záležitosťou a treba sa o neho riadne starať. Oprava auto a to bez ohľadu na to, čo sa na ňom pokazilo, sa môže vyšplhať do stoviek € alebo ešte viac.
Nedávno sme sa pozerali na niekoľko neduhov, aké robia vodiči. Napríklad, čo sa deje s tvojim motorom auta, keď jazdíš pravidelne na prázdnu nádrž. Alebo na chyby, ktoré robia vodiči pri parkovaní.
Dnes sa pozrieme na ďalšiu zaujímavú témou a to, ako môžeš odhaliť, že niečo nie je v poriadku s motorom tvojho auta. Na tipy nižšie upozornil známy tvorca videí dominiccars_sk na sociálnej sieti Instagram, kde ho môžeš odoberať.
Ako zistíš, že s motorom tvojho auta nie je všetko v poriadku?
Domoniccars odporúča, aby si sledoval farbu výfukových plynov, ktoré ti vedia povedať veľa o stave tvojho motora. Je to niečo podobné, ako keď sleduješ farbu hlienu u človeka, ktorá ti rovnako vie veľa povedať o zdravotnom stave jednotlivca.
Biely dym
Keď je vonku chladno alebo mokro a z výfuku ti ide jemne biely dym, je to v poriadku. V tomto prípade s motorom auta nič nemáš.
„Svetlý biely dym pri štarte je bežný, najmä v chladnom počasí, a je spôsobený kondenzáciou vodnej pary. Po zahriatí motora by mal zmiznúť.“
Problémom ale je, ak ti ide z výfuku hustý biely dym a vonku je teplo a tvoje auto už je zahriaté na prevádzkovú teplotu. V tomto prípade by si mal spozornieť. Dôvodom je, že ide o znak, že do spaľovacieho priestoru motoru sa dostáva chladiaca kvapalina. Najčastejšie sa to deje cez prasknuté tesnenie pod hlavou valcov alebo prasknutý blok motora, dopĺňa.
Tento problém vyžaduje okamžitú pozornosť, pretože môže viesť k vážnym poškodeniam motora.
Čierny dym
Biela farba dymu ale nie jedinou, s ktorou sa môžeš stretnúť. Keď ti ide z výfuku výrazne čierny dym, je to rovnako zlé. Signalizuje, že do spaľovacej komory vstupuje príliš veľa paliva alebo má motor problémy s jeho spaľovaním. Väčšinou je to spôsobené špinavým vzduchovým filtrom alebo poškodenými strekovačmi.
Sivý dym
Môže mať rôzne príčiny. V benzínových motoroch môže signalizovať problémy so spaľovaním oleja, v dieselových motoroch môže byť príčinou preplnený motor alebo zlyhávajúce turbodúchadlo. Tiež môže byť spôsobený problémami s ventilom recirkulácie výfukových plynov (EGR ventil) alebo prevodovkou.
Modrý dym
A potom je tu ešte dym s modrým odtieňom. Určite si už počul „modrá je dobrá“, no nie v tomto prípade. Ak zaeviduješ modrý dym, tak to signalizuje, že olej sa dostáva do spaľovacej komory a je spaľovaný spolu s palivom. Toto môže byť spôsobené opotrebovanými tesneniami ventilov, poškodenými piestnymi krúžkami alebo opotrebovaným turbodúchadlom. Tento problém zväčša vedie k väčšiemu opotrebeniu motora a zvýšenej spotrebe oleja.
Akú farbu by mal mať dym z výfuku?
Možno sa teraz pýtaš, akú farbu by mal mať dym z výfuku. Keď je motor v poriadku a pracuje správne, dym z výfuku by mal byť v podstate neviditeľný alebo len veľmi jemný, takmer priesvitný biely dym.