Ako môžeme efektívne využiť prespaný čas?
Keď idete spať, dajte si knižku pod vankúš. Keď sa prebudíte zajtra ráno, budete mať jej obsah v pamäti… ok, takto to nefunguje. No naozaj jestvuje niekoľko vecí, ktoré sa dá počas spánku naučiť.
Cudzie slová
V nedávnom experimente vedci učili rodeného Nemca holandčinu, začali základnými slovíčkami. Jednej skupine púšťali slovíčka aj počas spánku, druhá skupina sa ich učila len počas dňa. V teste bola výrazne lepšia skupina, ktorá sa „učila“ aj keď spala.
Aby sa vedci uistili, že slová nie sú viazané len na to či ich počujeme, pustili ich aj ľuďom počas dňa pri chôdzi. Ani tí v teste neuspeli tak, ako ľudia, ktorým vedci pustili slovíčka počas spánku.
Hudobné zručnosti
V ďalšej štúdii výskumníci učili skupinu ľudí hrať na gitare. Potom si šli dobrovoľníci pospať. Keď sa prebudili, vedci ich požiadali, aby znova zahrali tú istú melódiu, ktorú sa predtým učili. Skupiny ovládali melódiu rozdielne. Netušiac jednej skupine dobrovoľníkov vedci pustili melódiu počas spánku, druhá skupina spala bez melódie. Samozrejme, lepšie zahrali skladbu tí, ktorí ju nevedomky počúvali aj počas spánku.
Kde je čo
V inej štúdii vedci skúmali 60 dospelých, ktorí mali použiť počítač a mali umiestniť virtuálny objekt v určitom mieste na obrazovke. Keď si vybrali miesto a umiestnil tam vec, začuli špecifickú melódiu.
Následne si mali dobrovoľníci na hodinu a pol zdriemnuť. Vedci jednej skupine počas spánku pustili spomínané melódie. V následnom teste si tí, ktorí počas spánku počuli melódiu spomenuli na viac predmetov a ich umiestnenie ako druhá skupina, ktorá počas spánku nepočúvala nič.
Ochrana spomienok
Vedci sa domnievajú, že náš mozog používa špeciálne označovanie spomienok a oddeľuje dôležité spomienky od tých menej dôležitých. „Dôležité“ posiela rovno do našej dlhodobej pamäte, zatiaľ čo menej významné sú považované za nové.
V nedávnej štúdii zistili, že ľudia, ktorí počúvali zvuk, spojený so spomienkou, si dlhšie danú vec pamätali. Vedci nechali dobrovoľníkov hrať hru, v ktorej mala každá ikonka svoj zvuk. Zvonček zvonil, mačka mňaukala a podobne. Tieto zvuky následne púšťali jednej skupine ľudí. Práve tá si lepšie pamätala o aké predmety v hre išlo.