casnik
Zdroj: Kate Townsend z Unsplash
Jednohubky, Zaujímavosti

Zvykneš dávať sprepitné? Aká by mala byť jeho výška a kde ním personál urazíte?

Sprepitné, známe v angličtine ako gratuity alebo tips, je dobrovoľný príspevok či poplatok, ktorý zákazníci poskytujú zamestnancom v reštauráciách ako prejav uznania za kvalitné služby. Tento koncept sa líši v závislosti od krajiny, kultúry a aj osobných preferencií zákazníkov.

Sprepitné má dlhú históriu, ktorá siaha až do starovekého Ríma. Vtedy sa podobné praktiky používali na odmenu služobníkov za dobrú prácu. Moderný koncept sprepitného, ako ho poznáme dnes, sa vyvinul v 17. storočí v Anglicku. V tom čase sa zákazníci zvyčajne odmeňovali prostredníctvom tips, čo bola skratka pre To Insure Prompt Service – na zabezpečenie promptného servisu. Táto prax sa nielenže rozšírila do iných krajín, ale aj sa začala formalizovať a prispôsobovať miestnym zvykom. približuje web 7shifts.com.

Ako je to v jednotlivých krajinách?

V Taliansku sa sprepitné považuje za menej bežnú prax v porovnaní s inými krajinami. Rôzne reštaurácie môžu pripojiť k účtu coperto, čo je poplatok za stolovanie a používanie riadu. Tento poplatok, ktorý sa zvyčajne pohybuje okolo 1-3 EUR na osobu, môže byť chápaný ako náhrada za sprepitné. Avšak, ak zákazníci dostanú výnimočný servis, môžu dobrovoľne pridať ďalších 5-10% z celkovej sumy účtu. V Taliansku nie je bežné, aby sa sprepitné automaticky pripočítavalo k účtu.

Na Slovensku je zas prax sprepitného o niečo flexibilnejšia. Väčšina reštaurácií sprepitné automaticky nepripočítava k účtu. Zákazníci môžu ponechať 5-10% z celkového účtu, ak sú spokojní so službami. V niektorých luxusnejších alebo turistických lokalitách môžu byť predom zahrnuté poplatky za službu, čo je na Slovensku zriedkavejšie.

V takom Anglicku je sprepitné veľmi bežné a automaticky pripočítané k účtu vo väčšine reštaurácií. Zvyčajne ide o 10-15% z celkovej sumy účtu. Tento poplatok sa často uvádza na účte ako service charge, teda poplatok za obsluhu. Ak sú zákazníci s prácou čašníka veľmi spokojní, môžu dať ďalšie sprepitné navyše. V niektorých reštauráciách je sprepitné zahrnuté vo forme služby, ale zákazníci majú stále možnosť pridať ďalšie prostriedky ako osobitné ocenenie.

V takých Spojených štátoch amerických je často zvykom pripočítať k účtu automaticky sprepitné, obzvlášť pre veľké skupiny alebo pri zvláštnych príležitostiach, približuje web restaurant-ingthroughhistory.com. Toto pripočítanie sa obvykle pohybuje v rozmedzí až 15-20% z celkovej sumy účtu. Takéto prax je štandardná v mnohých reštauráciách a je zaznamenaná na účte ako service charge alebo gratuity.

Pozor! V niektorých krajinách tak môžete personál uraziť!

V Japonsku je sprepitné považované za urážku. V japonskej kultúre je poskytovanie sprepitného považované za nevhodné a niekedy aj za neúctivé. Zákazníci, ktorí sa snažia poskytnúť peniaze ako prejav vďaky, môžu byť vnímaní ako neznalí miestnych zvykov a kultúry.

V Japonsku sa očakáva, že zamestnanci poskytujú vysokú úroveň služieb ako súčasť svojej profesijnej etiky. Považuje sa za samozrejmosť, že služba je poskytovaná na najvyššej úrovni, a preto nie je potrebné ju dodatočne odmeňovať.

V tejto kultúre je dôležité udržiavať rovnosť a rešpekt medzi všetkými ľuďmi. Poskytovanie sprepitného môže byť chápané ako forma rozdeľovania alebo hierarchie, čo je v kontraste s hodnotami rovnosti a kolektívneho ducha, ktoré sú v Japonsku veľmi cenené.

Ak zákazník poskytne sprepitné, môže to byť interpretované ako snaha o ovplyvnenie zamestnanca alebo ako prejav nadmerného dôrazu na osobný profit, čo môže byť vnímané ako nevhodné alebo neúctivé.

Namiesto poskytovania sprepitného sa v Japonsku kladie dôraz na zdvorilosť a úctu. Zákazníci môžu vyjadriť svoju spokojnosť slovne alebo prostredníctvom pozitívneho hodnotenia. Japonské reštaurácie a podniky sa často spoliehajú na to, že poskytujú kvalitné služby ako súčasť svojej profesijnej zodpovednosti.

Mohlo by sa Vám tiež páčiť

facebook logo
Daj nám Like na Facebooku a získaj prístup k tým najzaujímavejším novinkám medzi prvými.