otacky motora.jpg
Zdroj: Vedelisteze.sk
Jednohubky, Zaujímavosti

Škodí autu jazda pri nízkych otáčkach? Toto sú odporúčané otáčky pre tvoj typ motora

Možno aj ty máš viacero zlozvykov, ktoré robíš pri šoférovaní a škodia tvojmu autu, o ktorých ani netušíš. Nedávno sme sa napríklad pozreli na to, prečo by si mal vypínať klímu aspoň dve až tri minútky predtým, ako dorazíš do cieľa. Vyhneš sa tak tvorbe plesní a baktérií vo výparníku klimatizácie. Alebo, prečo by si nemal nikdy zaraďovať spiatočku, kým si ešte s autom v pohybe smerom dopredu. Vedie to totiž k skoršiemu opotrebovaniu spojkového mechanizmu.

Dnes sa pozrieme na ďalšiu zaujímavú tému, ktorou je jazdenie s autom pri nízkych otáčkach.

Škodí autu jazda pri nízkych otáčkach?

Krátka odpoveď znie, že tvojmu auto škodíš, ak zvykneš jazdiť pri nízkych otáčkach. Na problémy nižšie upozornil známy tvorca videí dominiccars_sk.

Keď jazdíš pri nízkych otáčkach, pri ktorých motor duní a vibruje, tieto vibrácie spôsobujú rýchlejšie opotrebovanie dvojhmotového zotrvačníka a spojky. Okrem toho neprospievajú ani ďalším komponentom v tvojom motore, ako je napríklad kľukový hriadeľ.

otacky motora__2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Problém vyššie ale nie je jediný. Tento je ešte vážnejší. Ak máš auto s priamym vstrekovaním paliva a chodíš s ním na veľmi nízkych otáčkach, tak si „zarábaš“ na drahú opravu. V tomto systéme je palivo vstreknuté priamo do valca motora, kde sa zmieša so vzduchom a následne sa zapáli iskrou zo zapaľovacej sviečky. Pri nízkych otáčkach sa ale vo valcoch vzduch nevíri tak dobre ako pri vyšších. Čo to ale znamená? Výsledkom toho je, že oveľa rýchlejšie vznikajú uhlíkové usadeniny, ktoré dokážu poškodiť motor. Tieto usadeniny môžu časom viesť k problémom, ako sú misfiry (zlyhávanie zapálenia zmesi), zníženie výkonu a v niektorých prípadoch až poškodeniu motora. Tento jav je obzvlášť výrazný pri naftových motoroch, ktoré sú citlivé na dlhodobú jazdu pri nízkych otáčkach​.

Ďalej treba ale spomenúť aj to, že mnohé komponenty, ako vodné a olejové čerpadlá, sú závislé na otáčkach motora pre správnu cirkuláciu chladiacej kvapaliny a oleja. Ak sa motor točí príliš pomaly, môže dochádzať k prehrievaniu, čo vedie k ďalšiemu opotrebeniu.

Koľko otáčok je ideálnych?

Ak sa pýtaš, koľko otáčok je ideálnych, tak to závisí od typu motoru. Pri benzínových motoroch sú zvyčajne odporúča jazdiť medzi 2 000 až 3 000 ot./min. Naftové motory sú konštruované tak, aby pracovali efektívne aj pri nižších otáčkach. Zvyčajne niekde medzi 1 500 až 2 500 ot./min.

Problém ti môže spôsobiť aj opačný extrém, príliš vysoké otáčky

Samozrejme, nemal by si to s otáčkami ani preháňať a „túrovať“ auto na doraz. Dôvodom je, že pri veľmi vysokých otáčkach dochádza k nadmernej produkcii tepla, čo môže viesť k prehriatiu motora. Prehriaty motor spôsobuje nadmerné opotrebovanie komponentov, ako sú piesty, ventily a ložiská. Okrem iného, ak motor často pracuje v oblasti blízko alebo nad tzv. „redline“ (červenou zónou na tachometri), môže to spôsobiť prasknutie alebo zlomenie ojnice, čo vedie k úplnému zlyhaniu motora. Taktiež treba povedať, že pri častom dosahovaní vysokých otáčok trpí aj prevodovka.

Pri akých otáčkach zvykneš jazdiť ty? Daj nám vedieť nižšie v komentároch alebo na sociálnych sieťach.

Prihlás sa k odberu noviniek z Vedelisteze.sk cez Google správy

Mohlo by sa Vám tiež páčiť

facebook logo
Daj nám Like na Facebooku a získaj prístup k tým najzaujímavejším novinkám medzi prvými.