zlozvyky soferov (2)
Jednohubky, Zaujímavosti

Toto sú najčastejšie zlozvyky vodičov, ktoré ničia auto. Robí ich väčšina šoférov, no len máloktorí si ich uvedomujú. Robíš to aj ty?!

Určite si spomenieš na to, keď si dostal do rúk vodičský preukaz a tešil si sa, ako sa vyberieš autom na výlet. Odvtedy možno ubehlo už viacero rokov. Ak si si v mladosti osvojil niektoré zo zlozvykov, pravdepodobne ich robíš doteraz.

Čudoval by si sa, koľko ľudí v domnienke, že so svojím autom zaobchádza správne, mu škodí. Poďme sa nižšie pozrieť na najbežnejšie zlozvyky, ktoré ako šoféri robíme. Viacero z nich môžu viesť k skoršiemu poškodeniu komponentov auta, čo určite nechceš.

Pozor na tieto zlozvyky, prispievajú k skoršiemu opotrebovaniu auta

Máš opretú nohu o spojku

Možno aj ty máš opretú nohu o spojku. Je to pohodlné a zároveň si neustále pripravený na preradenie rýchlosti, ak to bude potrebné. Nohu by si mal dať zo spojky vždy preč, keď nepreraďuješ rýchlosť, hoci sa môže zdať, že jemný tlak na pedál je neškodný. Dôvodom je, že vyvíjaš na spojkový mechanizmus tlak, čo zvyšuje trenie medzi spojkovou lamelou a ďalšími komponentmi. Výsledkom je nielen nadmerné opotrebovanie, ale aj riziko prehriatia spojky, čo môže viesť k jej poškodeniu a skráteniu životnosti. Okrem iného, to môže viesť aj k zvýšenej spotrebe paliva, lebo motor musí prekonávať vyšší odpor.

Správne použitie spojky teda zahrňuje jej úplne uvoľnenie po zaradení rýchlosti. Nohu by si mal potom dať úplne mimo pedál. Rovnako, keď sa dostaneš pred semafor, pre spojku je lepšie, keď nemáš na nej neustále položenú nohu, ale vyradíš rýchlosť do neutrálu a dáš ju bokom.

Neúplne vytláčanie spojky

Naopak, keď radíš rýchlosti, tak by si ich nemal riadiť tak, že nedotláčaš spojku. Inými slovami, stlač ju, ako to len ide. Ak to nerobíš, tak to vedie k rýchlejšiemu opotrebeniu synchronizačných krúžkov, ktoré majú za úlohu synchronizovať rýchlosť otáčania prevodov a uľahčiť hladké preraďovanie.

Zaraďuješ spiatočku, hoci si ešte v pohybe

Ďalším častým neduhom je, keď zaraďuješ spiatočku, keď si ešte v pohybe dopredu, resp. zaradíš jednotku, keď sa pohybuješ smerom dozadu. Ak to robíš, tak sa nadmerne namáhajú zuby na ozubenom kolese spiatočky, ktoré sa zasúvajú do záberu. Okrem iného sa rýchlejšie aj opotrebúva spojka. Taktiež sa môžeš potom stretnúť s problémami pri preraďovaní rýchlosti.

Nedostatočný tlak v pneumatikách

Nedostatok vzduchu v pneumatikách je jednou z ďalších častých chýb, ktorej sa dopúšťajú vodiči. Pritom, keď nemáš dostatočne nafúkané pneumatiky, tak sa zvyšuje ich takzvaný valivý odpor. To vedie nielen k vyššej spotrebe paliva či nerovnomernému opotrebovaniu pneumatík, ale menia sa aj vlastnosti ovládania auta, čo môže viesť k horšej stabilite pri zatáčaní alebo brzdení. Je preto dôležité udržiavať tlak v pneumatikách.

Nezaťahovanie ručnej brzdy v kopci

Ak nezatiahneš ručnú brzdu a si v kopci, tak ubližuješ svojmu auto. Jednoducho necháš zaradenú rýchlosť, ktorá udrží auto na mieste. Možno by ťa to nenapadlo, ide ale o častú chybu. Toto chovanie vedie k vyššej námahe prevodovky a potenciálne aj k jej poškodeniu či dokonca až zlyhaniu, čo predstavuje nebezpečenstvo. Použitie ručnej brzdy je teda základným bezpečnostným návykom, hlavne ak parkuješ v kopci, ktorý by si nemal podceňovať.

Parkuješ s vytočenými kolesami

Pri parkovaní ešte zostaneme. Ak parkuješ na rovine, tak by si sa mal vyhnúť parkovaniu auta tak, že vytáčaš kolesá do jednej či druhej strany. Keď sú na aute dlhšie vytočené kolesá, tak to spôsobuje, že sa nadmerne namáhajú manžety na homokinetických kĺboch. Jedna je veľmi natiahnutá, zatiaľ čo druhá stlačená.

Neprimeraná rýchlosť pri prejazde cez spomaľovače či výmoli

Ak máš pred sebou spomaľovač alebo výmoľ, tak by si mal čo najviac spomaliť pri prechode cez prekážku. Ak to nerobíš, tak si môžeš vážne poškodiť podvozok auta. Tlmiče, pružiny a zavesenie kolies sú vystavené extrémnemu namáhaniu, čo vedie k skoršiemu opotrebovaniu. Najviac týmto chovaním môžeš poškodiť nielen pneumatiky ale aj samotné kolesá.

Podceňovanie zahrievania motoru

Určite to poznáš, naštartuješ auto a vyberieš sa na cestu. Určite by si ale nemal dať motoru moc zabrať krátko potom, ako ho zapneš. Je potrebné ho zahriať na dostatočnú teplotu a toto pravidlo platí ešte viac počas zimných mesiacov. Ak je motor studený, tak olej vo vnútri je hustejší a jeho mazacie schopnosti sú obmedzené. To vedie k zvýšenému treniu medzi pohyblivými časťami motoru, čo vedie k rýchlejšiemu opotrebovaniu komponentov. Okrem toho, kým motor je studený, tak má väčšiu spotrebu. Preto predtým, ako dáš auto zabrať, ho zahrej, napríklad kľudnou jazdou.

Poznáš aj ty iné a časté neduhy vodičov? Daj nám o nich vedieť nižšie v komentároch alebo na sociálnych sieťach.

Prihlás sa k odberu noviniek z Vedelisteze.sk cez Google správy

Mohlo by sa Vám tiež páčiť

facebook logo
Daj nám Like na Facebooku a získaj prístup k tým najzaujímavejším novinkám medzi prvými.