Určite nám dáš za pravdu, keď povieme, že auto nie je len dopravný prostriedok, ale ľahko sa môže premeniť aj v zbraň, keď stratíš kontrolu nad vozidlom.
Základom toho, aby si s autom mohol bezpečne jazdiť, je mať kvalitné pneumatiky. Jedným z vôbec najdôležitejších parametrov, keď hovoríme o pneumatikách, je ich dezén.
Na čo slúži dezén?
Dezén slúži predovšetkým na odvádzanie vody z povrchu medzi pneumatikou a vozovkou, čo je mimoriadne dôležité pri jazde na mokrých cestách. Bez dostatočného dezénu hrozí riziko aquaplaningu. Ide o situáciu, kedy pneumatika stráca kontakt s vozovkou a vozidlo sa môže stať neovládateľným.
Okrem toho, dezén zabezpečuje priľnavosť medzi pneumatikou a povrchom cesty. Táto vlastnosť je nevyhnutná pri zrýchľovaní, brzdení a pri prejazdoch zákrutami, kde trakcia pomáha udržať vozidlo stabilné. Možno si to nevedel, ale vzor dezénu ovplyvňuje, ako sa pneumatiky správajú na rôznych typoch povrchov.
Taktiež treba povedať, že dezén pomáha zlepšiť celkovú stabilitu vozidla. Pri vyšších rýchlostiach alebo prudkých manévroch prispieva k lepšiemu rozloženiu síl na povrchu pneumatiky, čím vozidlu dodáva lepšiu ovládateľnosť a predvídateľnosť
Akú hĺbku má mať dezén?
Možno si teraz hovoríš, že je jedno, ako hlboký je dezén. Nie je tomu tak. Zákonná hranica pre minimálnu hĺbku dezénu je 1,6 mm pre osobné vozidlá na letných pneumatikách. V prípade zimných to sú už ale 3 mm. Túto problematiku rieši vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 134/2018 Z. z..
V súvislosti s hĺbkou dezénu nám ale dovoľ povedať ti, že v iných krajinách, vyžadovaná hĺbka dezénu môže byť rôznou. Napríklad v Chorvátsku či Rakúsku sú to 4 mm.
Nejde ale len o dezén. Guma mení vekom vlastnosti
Zatiaľ, čo z pohľadu zákona je dôležitá hĺbka dezénu, tak z pohľadu bezpečnosti, situácia je inou. Dôvodom je to, že guma vekom starne, a to mení jej správanie jej vlastnosti v priebehu času.
Guma časom starne a stáva sa menej pružnou, čo môže zhoršiť jej vlastnosti, ako je napríklad priľnavosť. Väčšina expertov radí, aby si gumy na aute vymenil po šiestich rokoch (od ich výroby) a to aj v situácii, keď je dezén v poriadku.
V prípade zimných pneumatík je situácia o niečo viac vypuklejšou. V tomto prípade by si radu pravidelnej výmeny gúm nemal podceňovať. Niektorí experti dokonca hovoria, že by si mal zimné pneumatiky meniť už po štyroch rokoch. Dôvodom je, že sú vyrobené z mäkšej gumovej zmesi, čo vedie k tomu, že sa opotrebovávajú rýchlejšie.
Mäkšia gumová zmes, z ktorej sú vyrobené, má lepšiu priľnavosť pri nízkych teplotách. Tento mäkší materiál umožňuje, aby sa dezén lepšie prispôsobil studeným povrchom, čím zabezpečuje väčšiu bezpečnosť v zimných podmienkach. Mimochodom, vedel si, že keď zimné pneumatiky používaš pri teplote nad 7 °C, tak strácajú svoje vlastnosti rýchlejšie a skôr ich opotrebuješ?
Samozrejme, veľa závisí od toho, ako gumy skladuješ a v akých podmienkach s nimi jazdíš. V niektorých prípadoch by si mal gumy na aute vymeniť už skôr.
Sprievodnými znakmi, že tvoje gumy na aute už nie sú v poriadku, sú napríklad praskliny na bočnici alebo behúni (pozn. ide o časť pneumatiky, ktorá prichádza do priameho kontaktu s povrchom cesty).
Ďalej by si mal byť v pozore, ak pneumatiky stratili svoju prirodzenú farbu. To znamená, že ak už nepôsobia tmavo a lesklo. To môže značiť, že pneumatiky stratili pružnosť.
V neposlednom rade, keď postrehneš na pneumatikách deformácie či nerovnosti, tak je to znak, že by si gumy už mal vymeniť za nové.