auto tachometer
Jednohubky

Vieš, prečo by si v zákrute mal jemne pridať plyn namiesto brzdenia? Mnohí vodiči robia presný opak toho, čo by mali robiť

Veľa šoférom krátko po tom, ako dostane do rúk vodičský preukaz, tak prestane aktívne šoférovať namiesto toho, aby pravidelne jazdili. Prípadne sa z nich stanú vodiči, ktorí vytiahnu auto len počas sviatkov.

Možno si sa už ocitol v situácii, že si šoféroval, a v zákrute si spanikáril a zatlačil si brzdový pedál s cieľom, aby si „nevyletel“ z cesty a stabilizoval vozidlo. Čo ak by sme ti povedali, že si spravil presný opak, čo si mal urobiť? Samozrejme, ak to „napeckuješ“ do zákruty v šialenej rýchlosti, tak ti už nič nepomôže. Rovnako by si mal prispôsobiť jazdu autom podmienkam na ceste. Ak je vozovka pokrytá snehom alebo ľadom, a ideš rýchlo, bez ohľadu na to, čo spravíš, výsledok bude rovnaký, havaruješ.

Prečo by si mal v zákrute pridať plyn a nie brzdiť?

Veľa začínajúcich alebo menej skúsených vodičov má tendenciu v zákrute brzdiť. Chcú spomaliť auto, aby náhodou nevyleteli. Dáva to logiku, veď keď spomalím, tak jazda zákrutou bude bezpečnejšia. V skutočnosti to ale tak nefunguje. Vedz, že šoféri za tebou hromžia, keď to spravíš a zároveň ohrozuješ aj seba.

Ak si nedával na hodine fyziky pozor, tak nižšie ti vysvetlíme, prečo by si mal práve naopak, pridať plyn, keď si v zákrute. Môže ti to totiž pomôcť udržať sa na vozovke. Taktiež treba povedať, že primárne hovoríme o situácii, kedy je vozovka v ideálnych podmienkach.

Prečo by si nemal v zákrute brzdiť?

Najprv si povedzme, čo sa deje, keď ideš autom cez zákrutu. Na vozidlo pôsobí odstredivá sila, ktorá ho tlačí smerom von zo zákruty. To si pravdepodobne postrehol.

Keď v zákrute zabrzdíš, tak prenesieš viac hmotnosti na predné kolesá. To môže spôsobiť, že zadné kolesá stratia trakciu a vozidlo sa môže dostať do šmyku. Tento jav je obzvlášť nebezpečný na mokrých, klzkých alebo štrkových povrchoch. Inými slovami, brzdenie v zákrute narušuje rovnováhu medzi odstredivou silou (ktorá tlačí vozidlo smerom von zo zákruty) a trakčnými silami medzi pneumatikami a vozovkou. Ak by si nevedel, tak trakčná sila je sila, ktorá vzniká medzi povrchom cesty (napríklad asfaltom) a pneumatikou vozidla. Táto sila umožňuje vozidlu pohybovať sa, zrýchľovať, spomaľovať a meniť smer.

Pridanie plynu ti pomôže stabilizovať vozidlo

Hoci sa ti to môže zdať ako nelogické, ale keď pribrzdíš, tak ohrozuješ nielen seba, ale aj ľudí naokolo. Keď pridáš ale plyn v zákrute, tak ti to pomôže stabilizovať auto na vozovke. A dôvod? Prenesieš totiž viac hmotnosti na zadné kolesá. Toto pomáha udržať lepšiu trakciu a stabilitu. Vďaka tomu zabrániš pretáčaniu alebo šmyku vozidla.

Samozrejme, to neznamená, že by si mal pridať rýchlosť z 50 kilometrov na hodinu na 100 kilometrov za hodinu. Hovoríme o jemnom a plynulom zrýchlení. Vďaka tomu budeš vedieť lepšie kontrolovať smer vozidla. Je to spôsobené tým, že zadné kolesá sa lepšie „zakusnú“ do vozovky.

Ako by si mal správne ísť do zákruty?

V ideálnom prípade, keď ideš do zákruty, tak ešte predtým, ako do nej vojdeš, tak by si mal vozidlo mierne spomaliť. V zákrute by si mal zas jemne zrýchliť, ale nie jednorazovo, ale plynulo, aby si udržal trakciu a stabilitu vozidla. Samozrejme, vyhni sa aj prudkým pohybom volantom či nárazovému brzdeniu alebo pridaniu plynu.

Mohlo by sa Vám tiež páčiť

facebook logo
Daj nám Like na Facebooku a získaj prístup k tým najzaujímavejším novinkám medzi prvými.