klebety a zeny a muzi
Jednohubky, Ľudské telo, Veda a technika, Zaujímavosti

Prečo ženy klebetia a ohovárajú viac ako muži? A o čom muži klebetia najviac?

V dnešnom svete, kde komunikácia a sociálna interakcia zohrávajú kľúčovú úlohu, nie je ohováranie a klebety ničím neobvyklým. Aj keď tieto činnosti zahŕňajú mužov aj ženy, zdá sa, že ženy používajú ohováranie a šírenie fám častejšie ako muži, najmä v súvislosti s ich snahou získať mužskú pozornosť.

Ženy sú tak častejšími užívateľkami tejto taktiky a šírenia fám, najmä keď ide o ohováranie potenciálnych súperiek. Ženy sa taktiež častejšie zapájajú do klebiet o vzhľade iných žien, zatiaľ čo muži skôr hovoria o finančnom zabezpečení či atletickej výkonnosti svojich súperov. Táto zaujímavá sociálna dynamika bola predmetom štúdie Adama Davisa z Univerzity v Ottawe v Kanade.

Davisova štúdia, publikovaná v časopise Springer’s Evolutionary Psychological Science, prináša prvý overiteľný dôkaz o pozitívnej súvislosti medzi intrasexuálnou súťaživosťou, množstvom klebiet a tým, či sú tieto reči v poriadku alebo nie. Vedci sa zhodujú, že klebety sa vyvinuli ako efektívny spôsob, ako získavať informácie o iných a uplatňovať skupinové normy. Súčasne sú aj nástrojom na získavanie informácií o konkurentoch, najmä v súvislosti so sexuálnymi partnermi.

Ohováranie ako sociálna zručnosť?

V rámci tejto štúdie sa zúčastnilo prieskumu 290 heterosexuálnych kanadských študentov vo veku od 17 do 30 rokov. Účastníci vyplnili tri rôzne dotazníky. Jeden z dotazníkov zisťoval, do akej miery sú účastníci konkurencieschopní voči osobám rovnakého pohlavia, hlavne pokiaľ ide o získavanie pozornosti potenciálnych partnerov. Ďalšie dotazníky merali tendenciu a pravdepodobnosť, že účastníci budú ohovárať iných, vnímanú spoločenskú hodnotu klebiet a to, či je v poriadku hovoriť o iných za ich chrbtom.

Z výsledkov štúdie vyplynulo, že ľudia, ktorí prejavovali väčšiu súťaživosť voči osobám rovnakého pohlavia, mali tendenciu ohovárať viac. Ženy mali výraznejšiu tendenciu k ohováraniu ako muži a navyše sa im to viac páčilo, ohováranie považovali za hodnotnejší spôsob komunikácie. Muži zase častejšie klebetili o úspechoch iných, zatiaľ čo ženy a ich konverzácie sa zameriavali na fyzický vzhľad iných osôb a na zdieľanie sociálnych informácií. Pre ženy mali klebety väčšiu spoločenskú hodnotu, čo im mohlo pomôcť získať viac informácií o možných súperkách v snahe nájsť si svojho partnera. Taktiež to mohlo zlepšiť ich schopnosť ohovárať v budúcnosti.

„Naše zistenia ukazujú, že klebety sú úzko spojené so súperením medzi partnermi a nie sú iba výsledkom stereotypu o ženách,“ zdôrazňuje Davis. Preto je presvedčený, že postoj ku klebetám by mal byť prehodnotený nielen terapeutmi a poradcami, ale aj verejnosťou. Klebety nie sú chybou charakteru, ale vysoko vyvinutou sociálnou zručnosťou, ktorá je nevyhnutná pre medziľudské vzťahy.

Mohlo by sa Vám tiež páčiť

facebook logo
Daj nám Like na Facebooku a získaj prístup k tým najzaujímavejším novinkám medzi prvými.