Letecká doprava je dnes bežnou súčasťou našich života. Nie je preto vôbec výnimočné, keď cestuješ, a to aj na krátke vzdialenosti, lietadlom.
V minulosti sme sa pozreli na zaujímavú tému, ktorou je, ako vysoko lietajú lietadlá a prečo. Ak by si to nevedel, tak lietadlá bežne lietajú vo výške okolo 10 až 12 tisíc metrov nad morom. Dôvodom je nižší odpor vzduchu, lebo je redší, a spolu s tým je spojená aj úspora nákladov. Zároveň je v tejto výške aj pomerne nízka teplota a to okolo -50 stupňov °C, čo pomáha zlepšovať účinnosť prúdových motorov. Mimochodom, vieš, prečo vojenské lietadlá používajú prevažne vrtuľové motory namiesto prúdových? Viac sme sa tejto téme venovali v tomto článku.
Prejdime ale k ďalšej zaujímavej téme, ktorou sú dvere lietadla a to, prečo sa dajú otvoriť len manuálne.
Prečo lietadlá nemajú automatické dvere?
Keď ideš do obchodu, tak väčšinou sa ti dvere pri vstupe do obchodu otvoria automaticky. Je to komfortné a táto technológia nie je až tak nákladnou. Rozmýšľal si ale niekedy nad tým, prečo lietadlá nemajú automatické dvere? Vzhľadom na to, že tento typ dverí je pomerne ťažký a je s ním náročné manipulovať, tak by to dávalo zmysel.
Nad pohodlím tu ale vyhráva bezpečnosť. Poďme sa nižšie pozrieť na dôvody, prečo v lietadlách nie sú automatické dvere.
Bezpečnosť pri tlaku v kabíne
Možno si v minulosti v nejakom filme videl, že terorista počas leto otvoril dvere a prinútil niekoho vyskočiť von. Vedz ale, že otvoriť dvere počas letu, nie je také ľahké, ako by sa mohlo zdať. Odpoveď, prečo tomu tak je, nájdeš vo fyzike. Počas letu je kabína lietadla pod tlakom, aby zabezpečila pasažierom dostatočný kyslík a pohodlie vo veľkých výškach, kde je vonkajší tlak vzduchu nízky. Vo výškach, kde lietadlá bežne lietajú (napr. 10-12 km nad zemou), je tlak vzduchu vonku len asi 20 % toho, čo je na hladine mora. Čo to ale znamená? Rozdiel tlakov vytvára obrovskú silu, ktorá tlačí na dvere smerom von. Človek jednoducho nemá takú silu, aby dvere svojpomocne otvoril.
Dvere lietadla sú navrhnuté tak, aby sa otvárali smerom dovnútra, čo ešte viac znemožňuje ich otvorenie pri vysokom tlaku vo vnútri kabíny.
Ak by ale existovalo automatické otváranie dverí, tak by mohlo dôjsť k náhodnému alebo nesprávnemu spusteniu systému, čo by mohlo ohroziť všetkých na palube.
Inými slovami, manuálne ovládanie umožňuje presne kontrolovať proces otvárania, aby sa zabránilo riziku dekompresie.
Jednoduchosť a spoľahlivosť
Dnes, keď si ti pokazí nové auto, tak veľa šancí, že ho opravíš sám, nemáš. Je to spôsobené elektronickými systémami, ktoré sú nesmierne komplikované. Hlavná výhoda starých áut je, že ak máš ako taký prehľad, ako funguje motor, tak ho „zlepíš“ aj na odpočívadle, aby si dorazil k automechanikovi. Asi už tušíš, kam smerujeme. Manuálne systémy sú menej náchylný na poruchy. A to je aj prípad otváraní dverí na lietadle.
Lepšia kontrola v núdzových situáciách
V prípade núdze je manuálne ovládanie rýchlejšie a dáva posádke plnú kontrolu nad otvorením dverí. Napríklad pri núdzovom pristátí na vode sa môžu dvere otvoriť tak, aby sa aktivovali nafukovacie šmykľavky, alebo ich naopak uzavrieť, aby sa zabránilo preniknutiu vody.
Je to lacnejšie
V neposlednom rade každá spoločnosť hľadá riešenia, ako ušetriť peniaze. To je aj prípad dverí. Jednak, ak by dvere boli automaticky otvárané, tak by to vyžadovalo ďalšiu technológiu a ďalšie kilogramy navyše, s ktorými by bolo potrebné lietať. Inými slovami, s vyššou hmotnosťou a výkonnom idú ruka v ruke aj náklady na palivo. Zároveň servis dverí by bol drahší.