black friday alebo cierny piatok
Zdroj: Kaufdex z Pixabay, Vedelisteze.sk, DALL·E
Fakty, História, Jednohubky

Black Friday alebo aj Čierny piatok. Viete, aká je história tohto nákupného šialenstva odkiaľ sa tento „sviatok“ vzal?

Výraz Čierny piatok poznáme predovšetkým zo Spojených štátov, no v posledných rokoch sa tento pojem udomácnil aj medzi slovenskými obchodníkmi ponúkajúcimi výrazné zľavy na svoj tovar. Odkiaľ sa však toto pomenovanie vzalo? Poďme sa spolu pozrieť na túto tému s wikipedia.org.

Čierny piatok je hovorovým výrazom pre piatok po Dni vďakyvzdania. Deň vďakyvzdania je významný americký sviatok, ktorý je oslavovaný na štvrtý štvrtok v novembri. Je to čas na vyjadrenie vďaky za úrodu a požehnania a na zjednotenie rodín a priateľov pri spoločnom stolovaní. Tento sviatok má hlboké historické a kultúrne korene v Spojených štátoch. Čierny piatok je tak nasledujúcim dňom po tomto významnom sviatku a spúšťa začiatok vianočnej nákupnej sezóny plnej výpredajov, zliav a vzrušenia. Obchody sa otvárajú skoro ráno, niekedy už o polnoci, aby privítali zákazníkov hľadajúcich vianočné darčeky za výhodné ceny. Niektoré výpredaje trvajú až do pondelka, známeho ako kybernetický pondelok, alebo dokonca celý týždeň, nazývaný ako kybernetický týždeň.

Čierny piatok je symbolickým odštartovaním vianočnej sezóny

Čierny piatok je v Spojených štátoch bežne najrušnejším nákupným dňom v roku a to nielen kvôli atraktívnym ponukám, ale aj kvôli histórii, ktorá sa začala písať pred viac ako šesťdesiatimi rokmi. Od roku 1952 sa tento deň považuje za oficiálny začiatok vianočnej nákupnej sezóny. Táto tradícia možno súvisí s myšlienkou sprievodov Santa Clausa, ktoré sa často konajú počas Dňa vďakyvzdania. Sprievody oslavujúce tento sviatok často vrcholia príchodom Santa Clausa, ktorý prichádza s posolstvom, že Vianoce sú na ceste.

V minulosti koncom 19. a na začiatku 20. storočia boli ďakovné prehliadky a sprievody sponzorované obchodnými domami. Tieto sprievody sa stali príležitosťou pre obchody vytvoriť veľký reklamný ťah a tak sa stalo pravidlom, že žiadny obchod nezačne svoju vianočnú reklamu pred koncom týchto sprievodov.

V 30. rokoch 20. storočia však vznikli kontroverzie ohľadom toho, kedy presne by sa mala začať predvianočná nákupná sezóna. Maloobchodné predajne by boli radi, keby mali dlhšiu časovú periódou pre predaj, ale nikto nechcel porušiť tradíciu a začať s reklamou pred Dňom vďakyvzdania. V roku 1939 zmenil prezident Franklin D. Roosevelt dátum Dňa vďakyvzdania na štvrtý štvrtok v novembri namiesto posledného štvrtku, aby sa tým predĺžila nákupná sezóna. Túto zmenu prijala väčšina ľudí a bola neskôr posilnená aktom Kongresu, ale niektorí stále oslavovali Deň vďakyvzdania v tradičnom termíne. Tento nový dátum Dňa vďakyvzdania sa dokonca nazýval Franksgiving day, odkazujúc tak na krstné meno prezidenta. Čierny piatok tak nie je len dňom pre nákupy a zľavy, je to aj symbolický začiatok obdobia radosti, darčekov a spoločnej oslavy, ktoré nás čakajú počas vianočných sviatkov.

Novší príspevok Predchádzajúci príspevok

Mohlo by sa Vám tiež páčiť