modre oci
Nezaradené

Je tu už takmer 2500 rokov. Odkiaľ sa vzal červený koberec?

Karmínový chodník, ktorým osoby nominované na Oscara kráčajú má takmer 2500 ročnú históriu.

Symbolizuje stratosférický status, štýl a honosnosť. Evokuje pompéznosť a lesk. Je zdrojom súčasných Oscarových zážitkov a kľúčovým bodom dnešných slávnostných odovzdávaní cien, gala večerov a premiér po celom svete. Kultový červený koberec oddeľuje filmové hviezdy, ktoré naňho vstupujú od nás, obyčajných smrteľníkov.

Už jeho prvotné prevedenie nebolo určené pre obyčajných ľudí. Chodník z tmavočervených tapisérií bol rozvinutý v starovekom Grécku, v Aeschylovej hre Agamemnon, keď kráľova pomstychtivá manželka Clytemnestra pripravuje triumfálne privítanie svojho manžela z Trójskej vojny. Dokonca aj kráľ váha prejsť týmto, pred ním predostretým „karmínovým chodníkom“, pretože je „smrteľník, človek“ a nie boh.

„Je zaujímavé, že sa červený koberec stal synonymným s filmovými hviezdami, ktoré v určitom zmysle nadobudli kráľovskú hodnosť dneška,“ hovorí Sonnet Stanfill, vedúci kurátor v múzeu Victoria & Albert. „Je tu istá synergia, červený koberec tradične vítal ľudí kráľovskej hodnosti, teraz víta ľudí filmovej kráľovskej hodnosti.“

img: Alamy

V renesančnom umení sa červené koberce a koberčeky objavovali často, zvyčajne v orientálnom a spletito vzorovanom štýle a dali sa vidieť na maľbách stvárňujúcich božstvo, svätcov a kráľovskú rodinu. „Červená farba sa od vekov spájala s prestížou, kráľovskou hodnosťou a aristokraciou,“ hovorí Stanfill. „Šarlátová farba patrila medzi najcennejšie farbivá, pretože bola najnáročnejšia na zhotovenie a aj najdrahšia.“ Farbivo košenila alebo karmín bolo a stále je vyrábané z Červca nopálového a používalo sa v 15. storočí Aztékmi a Maymi v severnej a strednej Amerike na farbenie látok. V 17. storočí bolo farbivo košenila vysoko ceneným exportom.

Šarlátovo sfarbený koberec naďalej symbolizoval vysoký status. V Georgetowne, v Južnej Karolíne v roku 1821 bol príchod amerického prezidenta Jamesa Monroa význačný rozprestretím červeného koberca na jeho privítanie na brehu pri výstupe z parníka. Odvtedy sa červený koberec stal štandardným doplnkom pri vysoko dôležitých udalostiach vrátane politických hodnostárov.

Bolo to až v dvadsiatych rokoch 20. storočia keď sa červený koberec a Hollywood stali synonymnými. V roku 1922 bol pred Egyptským divadlom rozvinutý dlhý karmínový koberec pri príležitosti hollywoodskej premiéry Robina Hooda, kde si hlavnú úlohu zahral Douglas Fairbanks. V nasledujúcich desaťročiach bol červený koberec jedným z mála miest, kde by mohla verejnosť zahliadnuť charizmatické hviezdy ako Clark Gable, Jimmy Stewart a Grace Kelly.

Potom, bol v roku 1961 červený koberec predstavený na Academy Awards v Santa Monica Civic Auditorium. O niekoľko rokov neskôr, sa vysielatelia tejto slávnosti rozhodli natáčať vonkajšie priestory konania a ukazovať tak príchod hostí ako vychádzajú zo svojich limuzín. Od tohto momentu sa v roku 1964 červený koberec stal celosvetovo uznávaným ústredným bodom pre veľkolepý vstup hercov a herečiek a ich prezentovaním sa na Oscaroch.

V deväťdesiatych rokoch 20. storočia sa móda a filmy stali neoddeliteľnými a červený koberec bol miestom kde sa spojili. Niektorí dizajnéri dominovali, Valentino a Giorgio Armani sa stali obzvlášť známymi pre ich originálny vkus na červenom koberci. V roku 1997 Nicole Kidman poriadne zamiešala karty, keď prišla v zelenej róbe od Dior. Boli to prvé autenticky navrhnuté šaty prezentované na červenom koberci.

img: Rex

V súčasnosti, má Oscarový červený koberec viac ako 1, 500 m2, jeho inštalácia trvá dva dni a každý rok je stredobodom stále viac narastajúceho mediálneho šialenstva. Taktiež vznikla určitá symetria v nedávnom rozšírení pastelových farieb a princesových róbach na červenom koberci – ako by sa červený koberec vracal k svojim kráľovským koreňom a razil cestu súčasným rozprávkovým princeznám. Hollywood je koniec koncov Tinseltown – miesto fantázie a úniku.

.src

Novší príspevok Predchádzajúci príspevok

Mohlo by sa Vám tiež páčiť