pomaranc cervena sietka_2
Zdroj: Vedelisteze.sk, AI
Jednohubky, Zaujímavosti

Vieš, prečo sa pomaranče predávajú v červených sieťkach? O tomto si asi nevedel

Keď prídeš do potravín a uvidíš tam niektoré druhy tovarov, ako sa predávajú, napríklad uhorky balené do plastového obalu po jednom kuse, tak sa možno aj ty chytáš za hlavu, a pýtaš sa: „prečo?“. Ťažko tomu uveriť, ale uhorky predávané v plastovom obale sú viac ekologické ako tie, ktoré sa predávajú bez neho. Je to spôsobené tým, že takáto uhorka má potenciál vydržať čerstvou približne tak dlho, ako je to v prípade uhoriek bez obalu. Keď reťazce zabránia vďaka tomuto triku tomu, aby vyhodili 1,1 % uhoriek, používanie plastu má čistý environmentálny prínos.

Prejdime ale teraz k ďalšej zaujímavosti, ktorá ako už asi tušíš, súvisí s nakupovaním a potravinami. Rozmýšľal si niekedy nad tým, prečo producenti pomarančov ich balia do červených sieťok? Aký to má význam? Poďme sa na túto tému teraz pozrieť spolu bližšie s portál Mental Floss.

Prečo sú pomaranče zabalené do červených sieťok?

Hneď na začiatkom ti povieme, že to nerobia len tak. Má to význam a veľký. Možno by ťa to nenapadlo, ale ide o výsledok premyslenej marketingovej stratégie. A hoci červené sieťky, ktoré sú bežne používané na balenie pomarančov, majú viacero funkcií, hlavným cieľom je ale zvýšiť atraktivitu ovocia a tým podporiť jeho predaj.

Ovocie vyzerá zrelšie a kvalitnejšie

Pravdepodobne, ak by si sa pozrel na nevábny tovar, tak by si ho obišiel. Vedz, že to vedia aj obchodníci. Prvým dôvodom je optická ilúzia, ktorú vytvára kombinácia červenej sieťky a oranžovej kôry pomarančov. Farby sa vzájomne ovplyvňujú, a keď sa oranžová kôra pomarančov umiestni do červenej sieťky, ovocie sa javí byť živšie a sýtejšia farba oranžovej evokuje v zákazníkovi pocit, že ovocie je zrelé a kvalitné. Inými slovami, obchodníci týmto spôsobom zvyšujú pravdepodobnosť, že si takto zabalené pomaranče dáš do košíka.

pomaranc cervena sietka (2)

Zdroj: Vedelisteze.sk, AI

Tento efekt je prítomný aj pri iných druhoch ovocia, napríklad pri mandarínkach, grepoch či citrónoch. Keď pôjdeš nabudúce to obchodu, tak si všimni, že citróny sú zväčša balené do zelených sieťok, čo zvýrazňuje ich žltú farbu.

Mimochodom, tento fenomén, keď vnímaš farby inak, ako v skutočnosti sú, sa odborne volá „ilúzia konfiet“. Tento fenomén hovorí o tom, že vnímanie farieb je silne ovplyvnené okolitým kontextom.

Zakrytie nedostatkov ovocia

Možno sa ti stalo, že ti nejaký „dobrák“ v minulosti oškrel auto. Ak ťa oškrelo vozidlo, ktoré malo podobnú farbu, ako máš na aute aj ty, tak nový škrabanec si si nemusel niekoľko dní, prípadne dlhšie, ani všimnúť. Podobný efektu funguje aj tu. Červená sieťka dokáže zakryť drobné nedokonalosti na povrchu ovocia. Dôvodom je, že drobná škvrna alebo mierna zmena farby na kôre je menej viditeľná cez farebnú sieťku, vďaka tomu sa ti bude zdať ovocie atraktívnejšie.

Má to aj praktické výhody

Samozrejme, zabaliť ovocia do sieťky má aj niekoľko praktických dôvodov. Tým najvýznamnejším dôvodom ale je, že vďaka tomu môže k ovociu prúdiť vzduch, čím sa predlžuje jeho čerstvosť a minimalizuje riziko vzniku plesní. Tieto sieťky sú zároveň ľahké a pevné, čo z nich robí ideálny obal pre prenášanie ovocia.

Poznal si dôvody vyššie? Daj nám vedieť nižšie v komentároch alebo na sociálnych sieťach.

Mohlo by sa Vám tiež páčiť

facebook logo
Daj nám Like na Facebooku a získaj prístup k tým najzaujímavejším novinkám medzi prvými.