Prípad McLibel („libel“ znamená v angličtine nactiutŕhanie).
Všetko začalo tým, že v roku 1986 Dave Morris a Helen Steelová, členovia skupinky London Greenpeace (nie toho medzinárodného) , rozdávali verejnosti letáky, v ktorých McDonald´s obviňovali z nepríjemných skutočností. V letákoch bolo napríklad aj toto:
– predaj a reklama jedla, ktoré škodí zdraviu (vysoký obsah tuku, soli, cukru a málo vlákniny, agresívna marketingová kampaň namierená na deti)
– zneužívanie pracovníkov (dlhé nadčasy bez platu, veľmi malé mzdy)
– devastácia životného prostredia (príliš veľa obalov, deštrukcia dažďových pralesov kvôli pasienkom pre dobytok)
– zlé zaobchádzanie so zvieratami (nevhodné podmienky na farmách, násilnosti na bitúnkoch)a pod.
McDonald´s zareagoval tak, ako už častokrát predtým, zažaloval rozdávačov letákov za nactiutŕhanie. Je to osvedčená taktika veľkých spoločností, ktoré sú si isté, že drobné občianske skupinky nemajú ani financie, ani schopnosti na to, aby riskovali súdnu zrážku s miliardárskymi korporáciami. v roku 1990 dostalo päť členov londýnskeho Greenpeace oznámenie o žalobe. Všetci si uvedomovali, že ich šance na výhru minimálne, najmä kvôli tomu, že na obhajobu proti právnickému tímu McDonald’s nemajú prostriedky. A tak sa traja z nich rozhodli ospravedlniť. Tu je myslím zaujímavé spomenúť, že McDonald’s s obľubou využíva tento zákon vo Veľkej Británii a podobným spôsobom súdil vyše 50 organizácií. A všetci sa ospravedlnili – aj Channel 4 a BBC. Dave a Helen sa však ospravedlniť odmietli.
A tak sa začal najdlhší súdny spor v histórii občianskeho práva Veľkej Británie.Britský právny systém neumožňuje v prípadoch ohovárania štátom prideleného obhajcu a na podnet McDonaldu, zamietol sudca aj prítomnosť poroty počas celého sporu. Na lavici obžalovaných sedeli Dave a Helen, obaja so skončenou strednou školou a žiadnymi právnickými skúsenosťami. Všetky súdne trovy financovali z vlastných zdrojov. Na lavici žalobcu – špičkový tím právnikov platených McDonaldom s prakticky bezodnými vreckami. Vyzeralo to na nerovný boj. Lenže na pomoc obžalovaných, prišli dobrovoľne právnici (pro bono) a ľudia z celého sveta začali posielať peniaze kampani McSpotlight, aby Dave a Helen mohli zaplatiť svedkom takmer z celého sveta trovy. McDonnald’s bol pochopiteľne zaskočný takýmto neočakávaným vývojom situácie. Negatívna reklama a kritika McDonald’s bola taká silná, že z USA dvakrát priletel vyjednávač a pokúšal sa tento spor mimosúdne vyrovnať. Pre Dave a Helen to však bolo len povzbudenie, keď videli, že McDonald’s sa snaží tento proces uknočiť čo najskôr a s čo najmenšou hanbou.
Jednotlivé obvinenia z letáku, ktorých šíreniu chcel zabrániť, sa totiž prepierali na verejnosti a vyjadrovali sa k nim fundovaní odborníci. Samotní funkcionári McDonaldu sa počas procesu dopúšťali výrokov, ktoré patria medzi skutočné perly. Jeden z riaditeľov sa napríklad pokúsil zdôvodniť, že Coca-Cola je súčasťou „vyváženej stravy“, slovami: „No je v nej voda a voda predsa do vyváženej stravy patrí“. Sám šéf marketingu McDonald’s na súde povedal, že deti sú panenskou pôdou pokiaľ ide o ich využitie pre potreby marketingu. Zároveň si takto „vychovávajú“ konzumentov.
Po piatich rokoch a 314 dňoch celkovo na súde doručil sudca 800 stranový rozsudok, v ktorom McDonnald’s vyhral väčšinu z bodov obžaloby. Väčšinu. Súd McDonald’s usvedčil zo zlého zaobchádzania so zvieratami, so zavádzajúcej reklamy, kde sú ich produkty označované za zdravé, a z reklamy útočiacej na deti. McDonald’s sa takisto nedokázal obhájiť, že nezneužíva svojich zamestnancov. Po odvolaní navyše Dave a Halen dokázali, že jedlo z McDonaldu má priame spojenie so srdcovo-sievnymi ochoreniami a v McDonalde sú naozaj zlé pracovné podmienky (časté popáleniny atď). Konečný výsledok? Dave a Helen mali zaplatiť pokutu 40000 libier(niekde sa uvádza aj 60000). Obaja aktivisti okamžite vyhlásili, že nemajú ani najmenej v úmysle tieto peniaze zaplatiť už preto, že ich nemajú a hneď po odchode zo súdnej siene začali letáky rozdávať nanovo. McDonald´s však už na pokračovanie súdnej frašky chuť nemal.
A na záver ešte jedna zaujímavosť. V iných krajinách už rastie počet rodičov, ktorí sa sťažujú na prehnanú reklamu McDonald’s pôsobiacu na ich deti. Vo Švédsku je klaun Ronald zakázaný. Nesprávnosť takýchto praktík si uvedomil aj pôvodný predstaviteľ klauna Ronalda – Geoff Giuliano, ktorý opustil toto zamestnanie, stal sa vegetariánom a verejne sa ospravedlnil deťom: „… vtláčal som deťom do hláv nezmysly, aby robili niečo nesprávne. Ospravedlňujem sa im“.