Všimli ste si niekedy, že „tí zlí“ majú hranaté tvary a „tí dobrí“ okrúhle?
Náš mozog podvedome vníma tvary a dokáže si ich spojiť s rôznymi emóciami. Tento malý detail vedia veľmi dobre využiť práve filmoví tvorcovia.
Pri vytváraní kreslených postáv či výrobe kostýmov sú geometrické tvary veľmi dôležité. Postavy s guľatou tvárou alebo postavou nevedomky hodnotíme ako kladné, milé, sympatické. Opačne je to s postavami, pri ktorých vzniku tvorcovia využívajú ako dominantný tvar trojuholník. Vtedy vnímame postavy ako zlé alebo nebezpečné. Jednoducho povedané, nie sú nám sympatické.
Na začiatku videa, ktoré sa nachádza pod článkom, máte priradiť dve slová ku dvom tvarom. A pravdepodobne ich priradíte rovnako ako ďalších 98% ľudí, nezávisle na pohlaví, veku či národnosti. Video pochádza z YouTube kanálu, Now You See It. V ňom je rozanalyzovaná spojitosť medzi geometrickými tvarmi a charaktermi postáv.
Jack Nugent, tvorca Now You See It, tvrdí:
Filmári používajú tento fenomén na rozpovedanie príbehu
Niekoľko príkladov
V kreslenej rozprávke V hlave (Inside Out), je Joy veselé, energetické, bezstarostné dievčatko. Tvorcovia ju nakreslili s guľatou tvárou, aby divákom bolo jasné, že ide o kladnú postavu.
V tej istej rozprávke sa stretávame aj s postavou Fear-a. Už z prekladu jeho mena „strach“ je jasné, že ide o postavu bojazlivú, plachú, zbabelú. Tvorcovia mu dali postavu vhodnú ku charakteru. S viacerými ostrými tvarmi
V originálnom filme Star Wars, postava Darth Varder-a má na prednej časti prilby trojuholník. V mozgu diváka sa tento tvar spája s negatívnymi pocitmi.
Na druhej strane, Lord Dark, z paródie Spaceballs, nosí masku s okrúhlym útvarom.
Vo filme Vládkyňa zla, kde hlavnú úlohu zlej kráľovnej stvárňuje Angelina Jolie, taktiež objavujú hranaté, resp. ostré prvky, ktoré umocňujú v divákovi pocit nebezpečia a zla.
A podobne je táto postava stvárnená i v kreslenej rozprávke, Šípková Ruženka.
Ďalším pozoruhodným detailom, ktorý filmári radi využívajú, je rámcovanie obrazu do kruhu. Tento jav vyvoláva v divákovi, že ide o špionáž.
Scény, kde sa vyskytujú vodorovné a zvislé čiary, napríklad na monitore počítača alebo odostreté žalúzie, naznačujú, že charakter je uväznený vo svojom súčasnom životnom štýle. Vhodným príkladom je scéna z filmu Chyť ma, ak to dokážeš.