Nakupujete rozumne a nenecháte sa zmanipulovať?
Myslíte si, že ste nikdy nepodľahli marketingovým trikom? Nikdy ste si nekúpili tri veci za cenu dvoch a následne ste zistili, že kúpa nebola vôbec taká výhodná, ako sa zdalo? Zlákala vás niekedy reklama? Tá je totiž často omnoho kvalitnejšia ako produkt samotný.
1
Klamlivý vzhľad
Foto: fliup.com
V reklame vyzerá vždy všetko väčšie, chrumkavejšie, chutnejšie, farebnejšie, čerstvejšie, … Nenechajte sa zlákať vzhľadom z propagačného letáka, pozerajte sa na produkt pred vami.
2
Záporné slogany
Foto: © metro
„Toto si určite nekupujte“, „Toto nie je pre vás“, a prečo nie?! Záporné slogany slúžia k zvýšeniu predajnosti, ľudia predsa veľmi radi robia to, čo „nemôžu“.
3
Predražovanie
Foto: © depositphotos
Najdrahší produkt je vždy presadzovaný, no obchod často ponúka aj lacnejšiu alternatívu, no tá tiež nie je podhodnotená… Podobná stratégia funguje aj inak, fľašková minerálka stojí inú sumu v obchode, na pumpe a v reštaurácii, napriek tomu nám nevadí objednať si ju k večeri. Pre niektorých ľudí to dokonca znamená akýsi symbol spoločenského postavenia.
4
Návnada
Foto: brightside.me
Niekedy slúži na prilákanie spotrebiteľov aj návnada. Produkty, ktoré sú predražené a dopredu sa ráta s tým, že si ich kúpi len málokto, potom jeden lacný produkt a medzi nimi stredný variant. Prakticky rovnaký ako zvyšné dve, no v očiach spotrebiteľa pôsobí príťažlivo, keďže je lacnejší ako najdrahšia ponuka.
5
Nepravdivé zľavy
Stalo sa vám už, že ste čakali na zľavu určitého výrobku, a keď konečne prišla, vôbec to nebola zľava… Takéto „zlacnenia“ sú založené na tom, že predajcovia predpokladajú, že nikto si nepamätá pôvodnú cenu produktu. A tak môže 50% zľava z 50€ znamenať výslednú cenu 35€, pretože preškrtnutá suma je odrazu 70€, nie 50€. Podobne je to aj v prípade „dve za cenu jedného“, kedy je vlastne suma zrátaním jednej a druhej ceny, no reklama vyzerá vábivo…
6
Menšie za väčšie
Foto: © depositphotos
Rovnaká cena, no menšia hmotnosť, alebo veľká zľava, no v malom prevedení.
7
Príjemné uzavreté prostredie
Foto: © depositphotos
Architekt Victor Gruen ako prvý navrhol nákupné centrum, ktoré spájalo veľké množstvo obchodov pod jednou strechou. Takéto niečo znamená pre spotrebiteľa „bezpečný svet“, kde je teplo, svetlo, pohodlie a všetko, čo potrebuje. Miesto bez okien či hodín. Toto prostredie spôsobuje, že sa ľudia dostanú do stavu dezorientácie a ľahko zabudnú na skutočný účel svojej návštevy. Pravdepodobne teda utratia viac, ako plánujú.
8
Veľké nákupné košíky
Foto: © depositphotos
Verili by ste tomu, že keď v obchode vymenili malé košíky za väčšie, stúpli im zisky? Alebo ste už počuli o tom, prečo väčšinou pečivo alebo mlieko až v zadnej časti obchodu? Nekúpime teda len chlieb, ktorý bol ako jediný na zozname, ale aj úplne iné veci.
9
Antropomorfizmus
Foto: © depositphotos
Antropomorfizmus znamená tendenciu investovať do vecí s ľudskými vlastnosťami. Profitujú z toho najmä spoločnosti, ktoré používajú zvieracích maskotov na propagáciu a následne aj na obal tovaru. Táto stratégia posilňuje dôveru spotrebiteľov a vedie k akejsi empatii, pretože výrobok kupujeme napríklad kvôli milému zajkovi z reklamy.
10
Dôležité je zoradenie
Foto: © depositphotos
Všimli ste si už niekedy, ako sú zoradené produkty v regáloch? Vrchné police patria menej známym značkám a tovarom, ktoré nie sú veľmi populárne, stredné práve naopak. Nájdete v nich populárne značky a spodné police patria najmä výrobkom určeným pre detskú pozornosť.
zdroj: brightside.me