spotreba benzinu.jpg
Zdroj: Vedelisteze.sk
Jednohubky, Zaujímavosti

Jazdíš autom na rezerve či s prázdnou nádržou? Ako zlé to je pre tvoje auto a môžeš ho poškodiť?

Dnes prakticky v každej domácnosti nájdeme jedno a niekedy aj dve autá. Mohlo by sa preto zdať, že každý vie, ako má s autom zaobchádzať. Pravdou ale je, že mnoho ľudí podceňuje správne zaobchádzanie autom.

Napríklad parkujú s vytočenými kolesami. To dáva zabrať manžetám na homokinetických kĺboch. Jedna je veľmi natiahnutá, zatiaľ čo druhá stlačená. Výsledkom je, že sa skôr opotrebujú. Rovnako sa to týka aj pneumatík. Prípadne sme sa venovali téme, že ľudia, hlavne pri starších autách, nesprávne pracujú s klímou. Klímu treba po správnosti vypnúť niekoľko minút predtým, ako dorazíš do cieľa. V ideálnom prípade by si mal zapnúť aj ventilátor. V inom prípade riskuješ, že vo výparníku sa ti bude tvoriť pleseň, ktorú budeš neskôr dýchať. Tých zlozvykov je ale výrazne viac, s ktorými sa môžeš stretnúť.

Poďme sa teraz pozrieť na ďalšiu tému, ktorou je jazda autom na rezervu.

Môže sa poškodiť auto, keď jazdíš na rezervu či s prázdnou nádržou?

Možno to robíš aj ty, rozsvieti sa ti dióda, že potrebuješ natankovať, no aj napriek tomu jazdíš autom do poslednej kvapky. Na prvý pohľad sa môže zdať, že takáto jazda autu neškodí, nie je ale tomu celkom tak.

auto tachometer

Zdroj: Luca J z Unsplash

Môžeš poškodiť palivové čerpadlo

Palivové čerpadlo je navrhnuté tak, aby pracovalo pri určitej hladine paliva, ktoré ho chladí a maže. Ak je hladina paliva nízka, čerpadlo môže nasávať vzduch namiesto paliva, čo spôsobuje jeho prehrievanie a preťaženie. To môže viesť k dlhodobému poškodeniu palivového čerpadla, ktoré je potom drahé na opravu alebo výmenu. Okrem toho sa v nádrži môžu usadzovať nečistoty, ktoré sa pri nízkej hladine paliva dostávajú do čerpadla a môžu ho upchať alebo poškodiť, približuje web howstuffworks.com.

Môžeš poškodiť aj motor

Možno by ťa to nenapadlo, ale jazda „na prázdno“, ti môže potenciálne poškodiť aj motor. Nedostatok paliva v motore spôsobuje jeho výpadky alebo nesprávne spaľovanie paliva. To môže viesť k tzv. „klepaniu motora,“ čo je situácia, keď motor nedostáva dostatok paliva a vznikajú dlhodobé poškodenia. Klepanie je obzvlášť nebezpečné pri vyšších rýchlostiach a otáčkach, pretože môže spôsobiť výrazné poškodenie.

Hrozí poškodenie katalyzátora

Keď motor nespaľuje palivo správne kvôli nízkej hladine, nezhorené palivo sa môže dostať do katalyzátora a spôsobiť jeho prehrievanie. To môže viesť k poškodeniu výfukového systému.

Korózia a upchávanie palivového systému

Ďalším problémom, ak jazdíš „na prázdno“, je, že pri nízkej hladine paliva môže dôjsť k nasávaniu nečistôt, ktoré sa usadili na dne nádrže, do palivového filtra. To môže viesť k jeho upchatiu, čo zvyšuje tlak na palivové čerpadlo a znižuje efektívnosť palivového systému. Jazda s prázdnou nádržou je o horšia v tomto prípade hlavne pri starších vozidlách s kovovými nádržami, kde sa môže objaviť korózia, ktorá spôsobuje ešte väčšie množstvo nečistôt.

Koľko paliva by si mal mať v aute?

Samozrejme, ak nejazdíš na rezerve či na doraz pravidelne, tak by si sa mal vyhnúť väčšine problémov, ktoré s tým súvisia. Občasná jazda na rezerve tvojmu auto neuškodí. Možno as teraz pýtaš, koľko paliva by si mal mať v aute, aby si predišiel problémom vyššie. V ideálnom prípade by si mal hladinu paliva udržiavať na štvrtine nádrže.

tankovanie auto benzin nafta

Zdroj: Vedelisteze.sk

Mimochodom, ak jazdíš na rezerve, napríklad pri jazde do kopca, v hustej premávke alebo pri vyššej rýchlosti, a auto ti hlási ešte pomerne slušný dojazd, tak vedz, že táto informácia môže byť skreslenou.

Mohlo by sa Vám tiež páčiť

facebook logo
Daj nám Like na Facebooku a získaj prístup k tým najzaujímavejším novinkám medzi prvými.