riadiaca paka.jpg
Zaujímavosti

Toto sú tri najčastejšie chyby pri jazdení s manuálnou prevodovkou, ktoré poškodzujú tvoje auto. Robí ich väčšina vodičov!

Auto nie je vôbec lacná záležitosť. Každý, kto navštívil servis, tak dobre vie, že oprava auta, hoci drobnosti, sa môže kľudne vyšplhať aj na stovky €.

A hoci je oprava auta drahou záležitosťou, tak aj napriek tomu, mnohí z nás sa o svoje auto nestarajú tak, ako by mali. Častokrát ale ide o zlozvyky, s ktorými si mohol vyjsť z autoškoly, prípadne si si ich osvojil krátko potom, ako si začal šoférovať. Možno ani o tom nevieš, že to, čo robíš, tvojmu miláčikovi na štyroch kolesách škodí. Poďme sa pozrieť na rady experta z blogu dominiccars.sk, ktorý na Instagrame zverejnil video, v ktorom ukazuje 3 neduhy mnohých šoférov. Ak sa ich zbavíš, tak tvoje auto ti poďakuje rovnako, ako aj tvoja peňaženka.

Takto sa vyhneš drahým poruchám prevodovky

Servis prevodovky na aute je nesmierne drahý a to z viacerých dôvodov. No tým hlavným dôvodom je, že mechanici musia často demontovať niekoľko častí motora a súvisiacich systémov, čo zvyšuje náklady na prácu. Nehovor viac o cene komponentov, na ktorých výrobu sa často používajú špeciálne zliatiny a tepelne odolné materiály, ktoré zvyšujú ich odolnosť a životnosť.

Riadene spiatočky, keď sa auto hýbe

Ako vysvetľuje expert, tak jednou z najčastejších chýb je, keď zaradíš spiatočku, keď sa tvoje auto hýbe smerom dopredu, alebo zaradíš jednotku, keď si v pohybe smerom dozadu. Možno sa pýtaš, prečo je to tak škodlivé. Pri takomto zaobchádzaní sa nadmerne namáhajú zuby na ozubenom kolese spiatočky, ktoré sa zasúvajú do záberu. Okrem iného sa rýchlejšie aj opotrebúva spojka. Inými slovami, spiatočku riaď iba ak stojíš, rovnako ako aj rýchlosť jedna, keď sa rozbiehaš.

Vyhni sa opieraniu ruky o radiacu páku

Ďalším neduhom je opieranie si ruky o riadiacu páku počas jazdy. Áno, je to skvelý pocit, a možno aj ty sa cítiš ako pretekár, keď to robíš, ale vedz, že by si sa mal tomuto vyhnúť. Keď máš totiž na páke položenú ruku, tak vyvíjaš na radiaci mechanizmus a komponenty prevodovky zbytočný tlak, čo môže časom spôsobiť problémy, ako napríklad zväčšenie vôle v radiacom mechanizme.

Neúplne vytláčanie spojky

Treťou chybou, na ktorú expert na autá upozorňuje, je neúplne vytláčanie spojky, keď preraďuješ rýchlosť. To môže viesť k rýchlejšiemu opotrebeniu synchronizačných krúžkov, ktoré majú za úlohu synchronizovať rýchlosť otáčania prevodov a uľahčiť hladké preraďovanie. Ak spojku nevytlačíš úplne, synchronizačné krúžky musia pracovať tvrdšie, čo vedie k ich rýchlejšiemu opotrebeniu a môže to neskôr spôsobiť problémy s radením rýchlostí.

Poznáš ďalšie zlozvyky, ktoré robíš, prípadne si videl robiť niekoho v tvojom okolí, kto s autom nezaobchádza tak, ako by mal? Daj nám ich vedieť nižšie v komentároch alebo na sociálnych sieťach.

Mohlo by sa Vám tiež páčiť

facebook logo
Daj nám Like na Facebooku a získaj prístup k tým najzaujímavejším novinkám medzi prvými.