Lietanie je pre niekoho malina, no pre druhého môže byť stresom a to aj napriek tomu, že ide o najbezpečnejšiu formu dopravy. Ak ste už rozmýšľali nad tým, prečo lietadlá letia tak vysoko, tak vám pravdepodobne napadla myšlienka, že pád z nižšej výšky by bol predsa len o čosi lepší ako z vyššej, vďaka čomu by sa dvihla pravdepodobnosť toho, že prežijete. No nie je to celkom tak. Lietadlá môžu totiž letieť desiatky kilometrov bez funkčných motorov, ak majú dostatočnú výšku, čo dáva pilotom viac možností, kde pristáť. No to nie je jediný dôvod, prečo lietajú tak vysoko.
Nedávno sme si povedali, že lietadlá lietajú štandardne vo výške 10 až 12 kilometrov a dôvod prečo sa schováva vo fyzike. Vzduch v tejto výške je totiž redší, čo umožňuje lietadlu letieť s menším odporom a tým aj šetriť palivo. Tam ale výhody letu vo vysokej výške nekončia. Okrem iného let v tejto nadmorskej výške je oveľa kľudnejší. Dôvodom je menej hustá atmosféra, ktorá má menej častíc vzduchu na jednotku objemu, čo znamená, že kolízne interakcie medzi vzduchovými časticami sú menšie. To vedie k menšej turbulentnosti. Rovnako treba povedať, že vo vyšších výškach nie je tak „divoké“ počasie. Inými slovami nedochádza v tak veľkej miere k zmiešavaniu teplého a studeného vzduchu, čo taktiež prispieva ku kľudnejšiemu letu.
Prečo lietadlá nelietajú ešte vyššie?
Logickou otázkou preto je, prečo lietadlá nelietajú ešte vyššie, keď to so sebou prináša toľko výhod. Odpoveď je, že výhody sú prítomné len v určitej výške, potom je vzduch príliš riedky na komfortný let, čo môže spôsobiť viacero problémov. Na tému upozornil portál thesun.co.uk.
Pilot Peter Wheeler pre Quora vysvetľuje, že väčšina lietadiel je obmedzená výkonom motora. Ako letíme vyššie, tak tým menej hustý je vzduch. Spôsobené je to gravitáciou, ktorá ho ťahá k zemi. Ak prekročíme určitú hranicu, tak motor nebude jednoducho schopný nasávať dostatok vzduchu, výsledkom čoho je, že motor nedokáže vyvinúť dostatočný výkon na stúpanie.
Ak by sme leteli až príliš vysoko, tak potenciálne piloti môžu stratiť aj kontrolu nad lietadlom. V roku 2004 nastala situácia, kedy lietadlu spoločnosti Pinnacle Airlines vo výške približne 12 500 metrov zlyhali motory a bohužiaľ, piloti ich neboli schopní znova naštartovať. Akou takou útechou môže byť, že lietadlo v tom čase neprenášalo pasažierov, no zahynula dvojčlenná posádka, ktorá mala za úlohu dopraviť lietadlo z jedného letiska na druhé.
Vyšetrovatelia pripísali nehode viacero faktorov. Od „neprofesionálneho správania“ pilotov a „zlého leteckého umenia“, až po „neschopnosť včas sa pripraviť na núdzové pristátie“.
Ako vysoká výška je už nebezpečná?
V každom prípade, za nebezpečnú výšku sa považuje letová výška medzi 12 až 15 tisícami metrami. Za touto nadmorskou výškou by lietadlo pravdepodobne pociťovalo nedostatok tlaku vzduchu a kyslíka, čo by mohlo byť nebezpečné pre cestujúcich a posádku. Okrem toho motory nemusia v týchto vysokých nadmorských výškach správne fungovať, čo môže spôsobiť stratu výkonu a potenciál pre núdzovú situáciu.